PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkum ve výtvarné výchově - OPBV3V003C
Anglický název: Research in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (27.09.2019)
Kurz seznamuje se základním metodologickým a epistemologickým pozadím výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí základní výzkumné zakotvení (kvantitativní a kvalitativní), s důrazem na aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu ve výtvarném oboru. Studující se seznámí s důležitou terminologií pedagogického výzkumu, se zásadami tvorby výzkumného designu, učí se formulovat výzkumné otázky a cíle výzkumu, volit metodologické rámce a metodologii. Dále sbírat data, analyzovat je a interpretovat je. Naučí se také základním zásadám práce s literaturou. Naučí se volit vhodný výzkumný design pro žánr bakalářské práce. Kvalitativní a kvantitativní výzkumný design; výzkumný design; zásady pedagogického výzkumu; práce s literaturou.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (23.09.2019)

Kafková, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691 
FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54. 
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68 
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. 
COHEN, Louis. Research methods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4. 
MOURA, A. (2008). Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234 
IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practice based research. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-based research in education: Foundations for practice (pp. 103-124). New York: Routledge. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (16.09.2019)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK