PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika a metodika hry na nástroj - OPBU4H051A
Anglický název: Didactics and methodology of instrumental playing
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Prerekvizity : OPBU4H041A
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (15.10.2020)
Náplní předmětu je základní kurs současné nástrojové pedagogiky s akcentem na uplatnění jejich zásad v počátečním stadiu výuky. Nástrojové vyučování není pojímáno jako pouhá aplikace určitých pracovních postupů, nýbrž jako tvůrčí umělecký proces v nejširším slova smyslu. Cílem je kultivace talentu, stimulace vlastní aktivity studentů, rozvoj jejich kreativity. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní interpretační a pedagogické zkušenosti posluchačů oboru. Součástí náplně je důkladná analýza moderních českých škol a jejich srovnání s nejvýznamnějšími školami zahraničními. Studenti jsou vedeni k pochopení logiky pedagogického řešení jednotlivých škol, k hledání a nalézání nejvhodnějších principů a postupů v těchto školách a stejně tak k odkrývání problematických, či méně vhodných cest. Na základě závěrů této analýzy pak studenti formulují optimální zásady moderního nástrojového vyučování. Z jednotlivých okruhů tohoto tématu je věnována pozornost tvoření tónu, nástrojové technice, cvičení, interpretaci jako výkladu uměleckých děl, otázkám historicky poučené interpretace, přípravě na veřejná vystoupení apod. V neposlední řadě sleduje výuka i cíl celkového rozšíření obzoru po problematice předmětu, pokud jde o jeho literaturu i kritické pohledy na ni. The content of the course is a basic training of contemporary piano pedagogy with an emphasis on the application of their principles in the early stages of teaching. Piano teaching is not approached as a mere application of certain working methods, but as a creative artistic process in the broad sense. The aim is to cultivate talent, stimulate students' own activities, develop their creativity. The starting point is the pedagogical experience of the students of the field. Last but not least, the teaching also aims to broaden students' horizons of the subject matter in terms of its literature and critical views on it. Students are guided to understand the logic of the pedagogical solution of individual schools, to search for and find the most suitable principles and procedures in these schools, as well as to discover problematic or less suitable ways. Based on the conclusions of this analysis, students formulate the optimal principles of modern instrumental teaching. Attention is paid to the creation of tone, instrumental technique, exercises, interpretation of works, issues of historically informed interpretation, preparation for public performances, etc.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (06.09.2023)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut

Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 9 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce 7 hodin

Příprava na zápočet 18 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.02.2024)

BRENDEL, ALFRED. Hudba, smysl a nesmysl.  Volvox Globator, Praha 2016

BRENDEL, ALFRED. On Music. A Cappella Books. Chicago 2007

EIGELDINGER, JEAN-JACQUES. Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986.

GALAMIAN, IVAN. Principles of Violin Playing and Teaching. Dover Publications, New York 2015

GISEKING, WALTER and LEIMER, KARL. Piano Techique. Dover Publications, New York 1972

KOBLÍŽKOVÁ, Eugenie. Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga 2021

KOGAN, GRIGORIJ M. Před branou mistrovství. Nakladatelství AMU, Praha 2012

MARTIENSSEN, CARL ADOLF. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985.

NEJGAUZ, GENRICH. O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.

NEUHAUS, HEINRICH.  The Art of Piano Playing. Kahn & Averill London 2016

PAZDERA, JINDŘICH. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Nakladatelství AMU, Praha 2007 

TICHÁ, LIBUŠE. Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.

VLASÁKOVÁ, ALENA. Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha 2003.

YANKELEVICH, YURI. The Russian Violin School. Oxford University Press, New York 2016

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book I. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1972.

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book II. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1973.

FOLTÝN, JAROSLAV. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. ARCO IRIS, 1994

GOLA, ZDENĚK. Polohy a jejich vzájemné spojování - 1. díl. Grafie, 2000

GOLA, ZDENĚK. Vibrato. Grafie, 1999

HAVAS, KATO. Nebojte se trémy. Supraphon, 1990

JANKELEVIČ, JURIJ ISAJEVIČ. Výměny poloh. Janáčkova akademiemúzických umění v Brně, 1992

KAMILAROV, EMIL. _O technice levé ruky houslisty_. Supraphon, 1975

MĚRKA, IVAN. Violoncello. Ostrava 1995.

 MICKA, JOSEF. _Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957

PETRÁŠ, M. Pojednání o tónu. Praha: Akademie múzických> umění v Praze 2005.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (08.09.2023)

Klavír

Principy současné klavírní pedagogiky a jejich odraz v nejvýznamnějších českých a zahraničních školách.

Z. Janžurová, M. Borová: Klavírní školička, Nová klavírní škola – moderní klavírní škola s akcentem na rozvoj tvořivosti žáků

F. Emonts: Evropská klavírní škola - atraktivní škola, přístupná širokému okruhu žáků

Smyčcové nástroje

Základní předpoklady ke hře na smyčcové nástroje.

Postoj/sezení při hře na smyčcový nástroj.

Držení nástroje.

Držení smyčce.

Funkce levé ruky a paže.

Funkce pravé ruky a paže.

Intonace ve hře na smyčcové nástroje.

Metodický postup v začátcích výuky hry na smyčcové nástroje.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (03.10.2023)

Klavír

Orientace v problematice elementárního klavírního vyučování.

Nastudování klavírních doprovodů Klavírní školičky Z. Janžurové a M. Borové a Nové klavírní školy F. Emontse

Smyčcové nástroje

1. Seminární práce na téma Česká metodická literatura

2. Prezentace vlastního metodického postupu v začátcích výuky hry na smyčcový nástroj.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK