PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na nástroj a tvorba repertoáru IV - OPBU4H043A
Anglický název: Major Instrument and Repertoire Creation IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
Prerekvizity : OPBU4H032A
Je prerekvizitou pro: OPBU4H052A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2023)
Hra na nástroj a tvorba repertoáru Individuální výuka zaměřena na výsledné profesionální uplatnění v koncertní a pedagogické praxi na podkladě studia repertoáru všech stylových období. Rozvoj a prohlubování instrumentálních a hudebních dovedností získaných v předchozím studiu. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Prezentace 35 minutového připraveného programu včetně komorní hudby. Součástí plnění předmětu je také zajištění korepetice. Důležitou součástí předmětu je Interpretační seminář. Interpretační seminář je komplexní tvůrčí dílna a probíhá současně pro všechny ročníky bakalářského i navazujícího magisterského programu Hudební výchova – Hra na nástroj. Jde o jeden ze základních bodů celého studia, proto je koncipován na plných 6 semestrů bakalářského a 4 semestry magisterského studia. Cíle kurzu je možno shrnout do tří základních okruhů: 1) Ověření vlastních interpretačních dovedností, schopností a možností formou vystoupení před publikem. 2) Hodnocení a rozbor přednesených výkonů. Zde se předpokládá vůdčí role studentů vyšších ročníků. 3)Poznávání významných interpretačních a pedagogických osobností minulosti in současnosti, pronikání k podstatě hudebního sdělení při použití adekvátních technických prostředků. Major Instrument and Repertoir Creation IV Individual lessons will focus on the professional applications in both the concert environment and in pedagogical practice based on studies of the repertoire across all stylistic periods. The development and expansion of instrumental and musical skills acquired through previous studies. The solution of technical and interpretive issues with an emphasis on methodological approaches at various levels.Presentation of a 35-minute prepared program including chamber music. The program consists also correpetition. The interpretive seminar is a comprehensive creating workshop and takes place simultaneously for all years of the bachelor's and subsequent master's program Musical Education - Playing an Instrument. It is one of the fundamental aspects of the whole program, therefore it is designed for a full 6 semesters of bachelor's and 4 semesters of master's studies. The objectives of the program can be summarized in three basic areas: 1) The verification of ones own interpretive skills, capabilities and possibilities, through performances infront of an audience. 2) The evaluation and analysis of lectures. Here, senior students are expected to take a leading role. 3) Getting to know important interpretive and pedagogical personalities of the past and present, and grasping the essence of the musical message.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2023)
Cílem předmětu je soustavné rozšiřování studentova repertoáru a rozvoj individuálních technických a interpretačních možností studenta. Doplnění a zkvalitňování jednotlivých aspektů studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Plán vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2023)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 60 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 120 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr) - 12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 12 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (15.10.2020)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba - notový materiál.

Sheets and scores of European classical instrumental music of 18th, 19th and 20th century, contemporary music - music material

RUBINSTEIN, A. Moje mnohá léta. Z anglického originálu My Many Years přeložila Vlasta Dvořáčková. H & H Praha, 2003.

BRENDEL, A. Hudba, smysl a nesmysl. Praha. Volvox Globator 2016.

NEJGAUZ, G. G. Poetika klavíra. Bratislava: ŠHV 1963.

MARTIENSSEN, C. A. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry.

TICHÁ, L. Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.

Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel, Basel, London, New Yourk: Baerenreiterverlag, 1989. ISBN 3-7618-5913-9.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2023)

Vytvoření celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování jeho odpovídající části dle domluvy s pedagogem. 

Dvousemestrální individuální plán obsahuje:

Specializace klavír:

2 etudy dle stupně technické a umělecké vyspělosti

D. Scarlatti: Sonáta

Část barokní suity

Sonátové dílo

19., 20. století, soudobá hudba - 1 rozsáhlá kompozice případně několik drobnějších skladeb

Specializace housle:

Stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice. Minimálně čtyři  etudy (Kreutzer, Campagnoli, Rode, Dont). J. S. Bach - čtyři části ze Sonát a Partit pro housle sólo. Houslový koncert (klasicismus, romantismus). Přednesová skladba odlišného slohového obdob.í

Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK