PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika nástroje - historický náhled - OPBU4H041A
Anglický název: Instrumental Didactics-Historical Overview
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBU4H051A
Anotace -
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (15.10.2020)
Cílem předmětu je získání základního přehledu o oboru klavírní a smyčcové pedagogiky, seznámení se s historií a vývojovými stádii oboru a pochopení zákonitostí a souvislostí tohoto vývoje. Základní myšlenky současného nástrojového vyučování jsou demonstrovány na principech vývoje evropské nástrojové pedagogiky a klíčových metodických děl oboru od nejstarších škol až po současnost. Akcent je kladen na důkladnou analýzu nejvýznamnějších zásad nástrojového vyučování se zaměřením pozornosti na jednotlivé okruhy problémů jako je tvoření tónu, rozvoj hudebnosti žáků, otázkám hry podle sluchu a hry z not, rozvoji nástrojové techniky, otázkám tvořivosti, umělecké úrovni jednotlivých škol, fyziologickým a psychologickým aspektům apod. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní umělecké, případně i pedagogické zkušenosti posluchačů. The aim of the course is to obtain a basic overview of the field of piano and string pedagogy, to get acquainted with the history and developmental stages of the field and to understand the rules and relations of this development. The basic ideas of contemporary instrumental teaching are demonstrated on the principles of the development of European piano pedagogy and key works in the field from the oldest schools to the present. Emphasis is placed on a thorough analysis of the most important principles of instrumental teaching with a focus on individual issues such as tone formation, pupils' musical development, hearing and music playing issues, development of instrumental technique, creativity issues, artistic level of individual schools, physiological and psychological aspects, etc. The starting point is the students' own artistic or pedagogical experience.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (23.01.2023)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 45 minut

Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce 3 hodiny

Příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (01.02.2024)

BARENBOIM, DANIEL. A Life in Music. Arcade Publishing, New York 2003

BOYDEN, D. DAVID. The History of Violin playing from its Origins to 1761. Clarendon Press, Oxford 1990

BŐHMOVÁ, ZDEŇKA. Kapitoly z dějin klavírních škol. Praha 1973.

BRENDEL, ALFRED. On Music. A Cappella Books. Chicago 2007

SÝKORA, VÁCLAV JAN. Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973.

RŮŽIČKOVÁ Zuzana. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985

EIGELDINGER, JEAN-JACQUES. Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986.

COOKE, JAMES FRANCIS. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola, New York 1999.

ELDER, DEAN. Pianists at Play. Kahn & Averill, London 1989

BREITHAUPT, RUDOLF M. Die natürliche Klaviertechnik. C. Kahnt Nachfolger, Leipzig 1912.

CALAND, ELIZABETH. Die Deppesche Lehre des Klavierspiels. Ebner'schen Musikalienhandkung, Stuttgart1904.

BRABEC JOSEF. Metodika počátků houslové hry. Praha 1962

BUDIŠ RATIBOR. Housle v proměnách staletí. Praha 1975

FOLTÝN JAROSLAV. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. Praha 1994

KAMILAROV EMIL. O technice levé ruky houslisty. Praha 1975

MAŘÁK JAN, NOPP VIKTOR. Housle. Praha 1944

MICKA JOSEF. Hra na housle. Praha 1957

MICKA JOSEF. Knížka o houslích a mnohém kolem nich. Praha 1975

MĚRKA, IVAN. Violoncello. Ostrava 1995.

PAZDERA JINDŘICH. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha 2007

SKIBIN, VADIM NIKOLAJEVIČ. Vývoj a teorie postavení rukou při hře na housle. Arco Iris Praha 2004

SPÁČILOVÁ JANA. Houslová hra v 17. a 18. století aneb Pokus o návod jak hrát na barokní housle. Český Krumlov 1999

GEMINIANI, FRANCESCO. The Art of Playing on the violin, Op. IX., 1751. Oxford University Press, Oxford 1952

MOZART, LEOPOLD. Důkladná škola hry na housle. Klassic – grafické studio, Praha 2000

DOLMETSCH, ARNOLD. Interpretace hudby 17. a 18. století. Státní nakladatelství krásné literatury a umění, Praha 1958

SCHOENBAUM, D. The Violin : A Social History of the World's Most Versatile Instrument. New York: WW Norton 2013

POLLENS, S. Stradivari. Cambridge: Cambridge University Press 2010.

SAINT-GEORGE Henry. The Bow. Its History, Manufacture and Use. Sacramento: Creative Media Partners 2019

Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (23.01.2023)

Klavír

Fracouzské školy pro clavecin 17. a 18.století

C. Ph. E. Bach

Školy přelomu 18. a 19. století: Dusík, Pleyel

C. Czerny, M. Clementi, J. N. Hummel

J. Proksch, F. Bayer, Z. Fibich - J. Malát

Německé psychofyziologické školy počátku 20. století

Česká klavírnní pedagogika počátku 20. století: A. Mikeš, V. Kurz

Housle

Vývoj postoje, držení houslí a techniky levé ruky houslisty od počátků hry na housle po současnost
Vývoj techniky pravé ruky při hře na housle od počátků hry na housle po současnost
Houslové školy, významní houslisté a housloví pedagogové

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. (29.01.2023)

Klavír: 

1. přehled po problematice předmětu

2. prezentace vybrané publikace z oblasti klavírní metodiky a interpretace formou seminárního výstupu

 

Housle:

1. seminární práce na téma Klíčové momenty vývoje houslové didaktiky a metodiky

2. přehled o základní problematice houslové didaktiky a metodiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK