PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na nástroj a tvorba repertoáru II - OPBU4H022A
Anglický název: Major Instrument and Repertoire Creation II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Prerekvizity : OPBU4H012A
Je prerekvizitou pro: OPBU4H032A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (14.10.2020)
Hra na nástroj a Interpretační seminář. Hra na nástroj Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zlepšení jednotlivých aspektů studiem skladeb evropské klasické hudby i hudby soudobé. Vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické a sociální uplatnění odbornosti. Prezentace cca 30 minutového připraveného programu. Interpretační seminář je komplexní tvůrčí dílnou, jež se koná současně pro všechny studenty bakalářského i magisterského studijního programu Hudební výchova - Hra na nástroj. Jde o jednu ze základních součástí celého programu a je určena pro celý průběh studia. Cíle předmětu lze shrnout do tří základních oblastí: 1) Ověření interpretačních dovedností, schopností a možností prostřednictvím vystoupení před publikem. 2) Hodnocení a rozbor výkonů, zde se předpokládá vůdčí role studentů vyšších ročníků. 3) Poznávání významných interpretačních a pedagogických osobností minulosti i současnosti a uchopení podstaty hudebního sdělení. Major Instrument and Repertoir Creation The evaluation of a comprehensive view of individual technical and interpretive possibilities of the student according to the achieved results. The correction of the year-round individual study plan. Studying other compositions in order to create a repertoire base that will be important in future pedagogical and artistic professional application. The presentation of a 25-minute prepared program. The interpretive seminar is a comprehensive creating workshop and takes place simultaneously for all years of the bachelor's and subsequent master's program Musical Education - Playing an Instrument. It is one of the fundamental aspects of the whole program, therefore it is designed for a full 6 semesters of bachelor's and 4 semesters of master's studies. The objectives of the program can be summarized in three basic areas: 1) The verification of ones own interpretive skills, capabilities and possibilities, through performances infront of an audience. 2) The evaluation and analysis of lectures. Here, senior students are expected to take a leading role. 3) Getting to know important interpretive and pedagogical personalities of the past and present, and grasping the essence of the musical message.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2022)

Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zkvalitňování jednotlivých aspektů studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Plán vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.

 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2022)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 60 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 120 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr) - 12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 12 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2022)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.

Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos.

BRENDEL, A. Abeceda klavíristy. Praha: Volvox Globator, 2018.

PALMIERI, R. Encyclopedia of the Piano. New York, London: Garland Publishing, 1996.

SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton, 1973.

PODHRADSKÁ, V., SKLADANÝ, J. Dejiny a literatura husli a violy. Bratislava: Vysoká škola múzických umění, 1988.

SKOKAN, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965

NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha : SPN, 1983.

BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robson Press : London, 2015.

NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill : London, 2016.

COOKE, J. F. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola : New York, 1999.

ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book 1997.

BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond: String Letter Publishing, 2000.

EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2022)

Sólový program v rozsahu 25-30 minut ze skladeb nastudovaných během dvou semestrů. Zastoupena jsou období baroka, klasicismu, romantismu.

Komisionální přehrávka s následným rozborem a dikusí.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D. (01.02.2022)

Specializace klavír:

Stupnice a akordy kombinovaně, minimálně 2 etudy dle vstupní úrovně (Cramer, Czerny op. 740, Chopin, Liszt a pod.), J. S. Bach (Temperovaný klavír, Invence), klasická sonáta, drobnější přednesové skladby různého stylového období.

Specializace housle

Stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice. Minimálně dvě etudy (Kreutzer, Campagnoli, Rode, Dont). J. S. Bach - dvě části za Sonát a Partit pro housle sólo. Houslový koncert (baroko, klasicismus). Přednesová skladba odlišného slohového období.

Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK