PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na nástroj a tvorba repertoáru I - OPBU4H012A
Anglický název: Major Instrument and Repertoire Creation I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Jana Palkovská
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBU4H022A
Anotace
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (16.10.2020)
Obsahem předmětu je Hra na nástroj a Interpretační seminář. Hra na nástroj - Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zlepšení jednotlivých aspektů studiem skladeb evropské klasické hudby i hudby soudobé. Vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů. Sestavení dvousemestrálního individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Zakončení předmětu - prezentace cca 15 minutového připraveného programu, který obsahuje výběr kompozic z individuálního studijního plánu. Vše s následným rozborem a diskusí. Interpretační seminář - Veřejná prezentace rozpracovaného, studovaného nástrojového repertoáru. Přijetí kritiky a její zpracování. Posílení schopnosti nezkonfliktní komunikace. Prezentace vlastní tvůrčí práce, prosazení, obhajoba vlastních názorů, ale i respektování odlišných. Budování schopnosti pozitivní motivace sebe i ostatních, posilování spolupráce a podpory, potlačování negativní kompetitivnosti. Psychologická a etická problematika sebeprezentace. The content of the course is both Major Instrument and Repertoire Creation, and Interpretation Class Major Instrument and Repertoire Creation - Creation of a comprehensive view of the student's individual technical and interpretive possibilities according to the achieved results, supplementation and improvement of individual aspects by studying compositions of European classical music and contemporary music. Building a comprehensive repertoire background for the future pedagogical and social application of expertise. Creation of projects of individual study plans. Compilation of a two-semester individual study plan. Solution of technical and interpretive issues with emphasis on the methodological approach at various levels. Studying numerous instructive compositions related to the main repertoire plan. Presentation of partial fulfillment of an individual study plan at interpretation seminars, at faculty concerts, at interpretation competitions of pedagogical faculties. Interpretation Class - Public presentation of the developed, studied instrumental repertoire. Acceptance of criticism and its processing. Strengthening the ability of non-conflict communication. Presentation of own creative work, promotion, defense of own opinions, but also respecting different ones. Building the ability to positively motivate oneself and others, strengthening cooperation and support, suppressing negative competitiveness. Psychological and ethical issues of self-presentation.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (09.09.2021)

Vytvoření uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta, doplnění a zkvalitňování jednotlivých aspektů studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Plán vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.

 
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (09.09.2021)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 60 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 120 minut

Samostudium literatury (za semestr) - 4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr) - 12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 12 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (16.10.2020)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.

Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material. Audio recordings and videos.

BRENDEL, A. Abeceda klavíristy. Praha: Volvox Globator, 2018.

PALMIERI, R. Encyclopedia of the Piano. New York, London: Garland Publishing, 1996.

SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton, 1973.

PODHRADSKÁ, V., SKLADANÝ, J. Dejiny a literatura husli a violy. Bratislava: Vysoká škola múzických umění, 1988.

SKOKAN, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965

NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha : SPN, 1983.

BRENDEL, A. Music. Sence and Nonsence – Collected Essays and Lectures. Robson Press : London, 2015.

NEUHAUS, H. The Art of Piano Playing. Kahn & Averill : London, 2016.

COOKE, J. F. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola : New York, 1999.

ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles : California Classics Book 1997.

BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond: String Letter Publishing, 2000.

EHNES, J. Homage [CD/DVD]. (James Ehnes Plays the Fulton Collection of Violins and Violas). Onyx Classics 2009.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (09.09.2021)

Klasifikovaný zápočet udělován na základě prezentace cca 15 minutového připraveného programu, který obsahuje ve specializaci klavír volně sestavenou část individuálního studijního plánu (např. etuda, Preludium a fuga z Temperovaného klavíru J. S. Bacha, jedna věta z klasické sonáty nebo přednesová skladba), ve specializaci housle stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, dvě etudy, J. S. Bach (alespoň jedna část), koncert (minimálně jedna část).Vše formou veřejné přehrávky s následným rozborem a diskusí.

 
Sylabus
Poslední úprava: doc. MgA. Jana Palkovská (10.09.2021)

Specializace klavír:

Stupnice a akordy kombinovaně, minimálně 2 etudy dle vstupní úrovně (Cramer, Czerny op. 740, Chopin, Liszt a pod.), J. S. Bach (Temperovaný klavír, Invence), klasická sonáta, drobnější přednesové skladby různého stylového období.

Specializace housle

Stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice. Minimálně dvě etudy (Kreutzer, Campagnoli, Rode, Dont). J. S. Bach - dvě části za Sonát a Partit pro housle sólo. Houslový koncert (baroko, klasicismus). Přednesová skladba odlišného slohového období.

Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK