PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klavír pro hráče na smyčcové nástroje - OPBU4H003C
Anglický název: Piano for string instruments
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 4 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Bc. Jiří Červený, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (11.09.2022)
Předmět je určen houslistům. Hra na klavír je základní dovednost, jejíž úspěšné zvládnutí umožňuje výuku všech složek hudební výchovy na základních a středních školách, je velmi důležitá při výuce houslové hry (doprovody, intonace) a je úzce propojena s většinou hudebně teoretických oborů. Cílem předmětu je dosáhnout po stránce technické i interpretační takové úrovně, aby klavír mohl být všestranně využíván - jako sólový nástroj pro interpretaci ukázek skladeb jednotlivých historických období - při klavírní spolupráci v rámci komorní hudby, korepetic instruktivních skladeb - při tvorbě doprovodů k lidovým i umělým písním - jako prostředek k demonstraci výkladu praktických i teoretických disciplín (intonace a rytmus, hudební nauka, harmonie a kontrapunkt, formy, rozbor skladeb, dějiny hudby). Obsah. Podle sestaveného individuálního plánu, který zohledňuje technické schopnosti a již dosaženou úroveň hry na klavír, studuje posluchač skladby všech stylových období a pracuje v rámci studia stupnic, akordů a etud na zvýšení své technické úrovně. Zároveň se věnuje improvizaci doprovodů lidových písní (kadence, stylizace doprovodů, transpozice). The subject is intended for violinists. Playing the piano is a basic skill, the successful mastery of which enables the teaching of all components of music education in primary and secondary schools, it is very important in teaching the violin (accompaniment, intonation) and is closely connected with most musical theoretical disciplines. The aim of the course is to reach a technical and interpretive level so that the piano can be used versatilely - as a solo instrument for the interpretation of samples of compositions from individual historical periods - in piano collaboration within the framework of chamber music, rehearsals of instructive compositions - in the creation of accompaniments to folk and artificial songs - as a means of demonstrating the interpretation of practical and theoretical disciplines (intonation and rhythm, music theory, harmony and counterpoint, forms, analysis of compositions, history of music). Content. According to the compiled individual plan, which takes into account technical abilities and the already achieved level of playing the piano, the listener studies compositions of all stylistic periods and works within the framework of studying scales, chords and etudes to increase his technical level. At the same time, he devotes himself to the improvisation of accompaniments to folk songs (cadence, stylization of accompaniments, transposition).
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.02.2020)

Klavírní nástrojová literatura - školy

JANŽUROVÁ, Z. Nová klavírní škola. Panton, Praha 1993.

EMONTS, F. Europäische Klavierschule. Schott, Mainz 1992.

Kleinová, Fišerová, Müllerová. Album etud 1 – 5. Editio Supraphon. Praha 1989.

CZERNY, C. Etudy op. 261, 849, 299. SHV Praha 1966.

Další instruktivní literatura, volená individuálně dle stupně hudební a technické vyspělosti studenta

HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. Blesk Market. Ostrava 2010.

Zpěvníky

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (11.09.2022)
Vyučující sestaví se studentem individuální studijní plán,
který zohledňuje jeho stupeň technické a interpretační úrovně a
potřeby pro pedagogickou praxi a teoretickou výuku. Náplní lekcí je
jeho plnění.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (11.09.2022)
Posouzení plnění individuálního plánu -
interpretace drobných skladeb a písní s doprovodem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK