PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příprava tranzitních programů pro žáky s SVP - OPBS4S061A
Anglický název: Preparation of Transit Programs for Pupils with SEN
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S043A, OPBS4S052A
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (25.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a způsoby plánování a realizace podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v období přechodu na vyšší typ či stupeň školy, aby získali úplný přehled o návaznosti jednotlivých školních etap a pochopili zákonitosti a principy poskytované podpory pro zdárné zvládnutí přechodů v zájmu retence žáků se SVP ve vzdělávání. Akcent bude kladen na variabilitu podmínek a způsobů provedené přípravy žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na období přechodu, na spolupráci školního speciálního pedagoga s jeho rodiči, třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem, asistentem pedagoga atd. v období přechodu. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata spojená s přechodem do školy vyššího stupně,profesní přípravy a samostatného života, budou pracovat s dostupnými modely individuálních tranzitních plánů v Česku i v zahraničí.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

 Bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (16.01.2020)

DVOŘÁK, D., VYHNÁLEK, J., STARÝ, K. Tranzice a transfer ve vzdělávací dráze: longitudinální studie  rizikového žáka. Studia paedagogica roč. 21, č. 3, rok 2016, dostupné  online z www.studiapaedagogica.cz DOI: 10.5817/SP2016-3-2.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Plánování přechodu na vyšší stupeň/typ školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 71 s., bez ISBN.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Model individuálního přechodového plánu pro základní školy. Metodický materiál projektu OP VVV, Praha: PedF UK – UJEP, 2019, 13 s., bez ISBN.

MORAVA, J. Úskalí přechodu na druhý stupeň ZŠ. Moderní vyučování. 6 (3), 2000, s.5-7, ISSN 1211-6858.

NECHVÁTALOVÁ, V. Sociální podpora žáka se zdravotním postižením poskytovaná při přechodu ze školního do pracovního prostředí. Kontakt 2008, 10(1), 159-162. ISSN 1212-4117.

STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Transition from primary school to secondary school, Foundations and Futures of Education, Routledge, London, 2016.  Dostupné online z http://dx.doi.org/10.4324/9781315817101.

STRNADOVA, I., CUMMING T., M. Lifespan Transitions and Disability: A Holistic Perspective, Foundations and Futures of Education, Routledge, 2015,  ISBN 0415738873.

SVAČINOVÁ, I. Umí základní škola připravit žáky na studium na střední škole? Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. 10 (10), 2004, s. 12, ISSN 1211-6858.

WALTEROVÁ, E. Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Vyd. 1., Praha: Karolinum, 2011, ISBN 9788024620435.

WALTEROVÁ, E., GREGER, D. Přechod žáků ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. 1. vyd., Brno: Paido, 2009, ISBN: 978-80-7315-179-9.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (25.01.2024)

1. Tranzice a transfer v podmínkách speciáněpedagogických potřeb žáka.
2. Sociální opory žáka na jeho vzdělávací dráze.
3. Modely ITP ze zahraničí a z tuzemska k plánování podpory žáka z 1.na 2.st.ZŠ a na vyšší typ školy.
4. Příprava žákyně s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na přechod na střední školu.
5. Vstupní hodnocení silných a slabých stránek žáka pro ITP.
6. Postup přípravy individuálního přechodového plánu žáka na školním poradenském pracovišti.
7. Evaluace individuálního přechodového plánu.
8. Zapojení žáka a jeho rodičů ( zák. zástupců) do plánování další vzdělávací etapy.
9. Kvalita spolupráce škol v přípravě a realizaci ITP.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na seminářích, zpracování seminární práce. Předmět je ukončen zápočtem uděleným na základě odevzdaného úkolu.

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.03.2020)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Příprava tranzitních programů pro žáky se SVP

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9087

vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK