PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problematika specifických minorit ve vzdělávání - OPBS4S053A
Anglický název: Specific Minorities in Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S043A, OPBS4S044A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (05.09.2023)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vybraných minorit a s možnými dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání žáků. Základním východiskem je široký kontext sociálního znevýhodnění zahrnující kulturní, etnické, jazykové i socioekonomické odlišnosti, které mohou vytvářet bariéry ve vzdělávání dětí a žáků. Zvláštní pozornost je věnována specifické situaci osob ze sociálně vyloučených lokalit a postavení cizinců v ČR. Dále se předmět soustředí na podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a na možnou podporu těchto žáků ve spolupráci školských institucí a sociálních služeb.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin

Příprava na zápočet, seminární práce: 30 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (16.01.2020)

BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/

KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf

NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5.

NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim

NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti.

RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ,P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (05.09.2023)

Obsah:
1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání.
2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků.
3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému.
4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání.
5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání.
6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání.
7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání.
8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (05.09.2023)

Min. 70 % účast na výuce, prezentace seminární práce.

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.03.2020)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Edukace minorit

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7607

vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK