PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika práce asistenta pedagoga I - OPBS4S044A
Anglický název: Methods of Teacher Assistants' Work I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S031A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S053A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.01.2023)
Výuka v předmětu je zaměřena na profesi asistenta pedagoga, náplň práce asistentů, metody a formy uplatnění asistentů při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické vedení asistentů. Cílem předmětu je seznámit se správným nastavením asistentské práce v procesu podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.01.2023)

HÁJKOVÁ Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Vyd.1, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 118 s. ISBN 978-80-7603-009-1.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: zavedení a efektivní využití asistentů ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9. 

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3.

LINDQVIST, G., NILHOLM, C., ALMQVIST, L., WETSO, G.-M. Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education. European journal of special needs education 2/2011, s.143-157. ISSN 0885-6257

UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.

WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 4/2010, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

WEB: www.asistenpedagoga.cz

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.01.2023)

Sylabus - obsah:
1. Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR, srovnání s vybranými vzdělávacími systémy západní Evropy
2. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy
3. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti
4. Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině
5. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga
6. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení
7. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

Aktivní účast na výuce (min. 70% účast na cvičeních). Zpracování a prezentace zápočtové práce. 

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.03.2020)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Metodika práce asistenta pedagoga

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9086

vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK