PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tvorba individuálních vzdělávacích plánů - OPBS4S043A
Anglický název: Individual Education Plans
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S031A, OPBS4S032A, OPBS4S033A
Je korekvizitou pro: OPBS4S051A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S061A, OPBS4S053A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s přípravou individuálních vzdělávacích plánů v podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol a na středních školách.Seznámí studenty rovněž s možnostmi plánování pedagogické podpory s využitím PLPP, naučí je sledovat silné a slabé stránky žáka, popisovat jeho obtíže, seznámí je se základy funkční diagnostiky žáka ve třídě podle diagnostických domén, stanovovat cíle rozvoje žáka a navrhovat úpravy metod a postupů ve vyučování, respektovat rodinné a další okolnosti v nastavení IVP a PLPP. Předmět umožní studentům osvojit si dovednost vytvořit pro žáky natolik individualizované podmínky vzdělávání, které jim zajistí rovný přístup ke vzdělávání bez omezení. V rámci seminářů budou studenti aktivněvytvářet IVP a PLPP a seznamovat se s aplikačními možnostmi na případových studiích. Obsah: 1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů. 2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika. 3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP. 4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným zástupcem. 5. Výchovný program. Doporučená struktura IVP. 6. Základní terminologie k problematice individuálně vzdělávacích plánů (IVP) pro zdravotně znevýhodněné osoby. 7. Zásady pro vypracování IVP. 8. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Základní terminologie k problematice individuálních vzdělávacích plánů (IVP) a plánů pedagogické podpory (PPP).  Zásady a metodika pro vypracování (IVP a PPP). Ukázky individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory podle typu škol. Rozbory IVP a PPP. Zkušenosti z České republiky i ze zahraničí.
Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 24 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka bude realizována v prezenční formě dle rozvrhu.  Individuální konzultace jsou umožněny prostřednictvím emailu i v určených konzultačních hodinách.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

BASLEROVÁ, P. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.

ČADOVÁ, E. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.

ČADILOVÁ,V., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra. Praha: IPPP, 2006.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. NÚV. Praha 2012. ISBN 978-80-87063-55-2

JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, 2009. ISBN 978-808-7295-007.

KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2. 

MŠMT ČR Individuální vzdělávací plán, 2019. Dostupné online z  http://www.msmt.cz/vzdelavani/individualni-vzdelavaci-plan-1.

POTMĚŠIL, M. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.

VRBOVÁ, R. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X. 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Vypracovat pro konktrétní dítě, žáka nebo studenta individuální vzdělávací plán. Pro zápočet bude stanoven jeden termín. Písemné ověřování znalostí a připravenost na semináře probědne během semestru.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK