PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe v SPPG s reflexí - OPBS4S042A
Anglický název: Practice in Special Education with Reflection
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Korekvizity : OPBS4S041A
Prerekvizity : OPBS4S031A
Je korekvizitou pro: OPBS4S041A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2023)
Při oborové praxi v SPPG si studenti prakticky ověří základní činnosti asistenta pedagoga při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci společného vzdělávání na základních školách. Seznámí se s pracovní náplní asistenta pedagoga, s okolnostmi výkonu jeho funkce na škole (zřízení pracovního místa, kvalifikační podmínky, náplň práce asistenta pedagoga v kontextu aktuální školské legislativy). Praxe má formu průběžné praxe probíhající na fakultních základních školách, se kterými má PedF UK uzavřenu smlouvu.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 12 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (16.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6.

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2.

MORÁVKOVÁ, M., VEJROCHOVÁ a kol. Standard práce asistenta pedagoga.1.vydání, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4722-3.

VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M.. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2024)

Obsah:

1. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vč. žáků nadaných a mimořádně nadaných na základní škole.

2.Vymezení pracovních činností asistenta pedagoga  v kontextu podmínek konkrétní školy a třídy. Metodické a odborné vedení žáků se SVP.

3. Pozice asistenta pedagoga ve třídě, v pracovním týmu na škole.

4. Úpravy místní, časové a prostorové v práci s žáky s potřebou podpůrných opatření – aplikační možnosti.  

5. Využití kompenzačních pomůcek a postupů v práci s žáky s potřebou podpůrných opatření – aplikační možnosti.

6. Nepřímé činnosti v náplni práce asistenta pedagoga (spolupráce s učitelem v přípravě na vyučování, vedení dokumentace, administrativní činnosti.)

Studenti pracují ve skupinkách, společně reflektují získané zkušenosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2024)

Podmínkou k zakončení předmětu je splnění asistentské praxe na určené základní škole v daném rozsahu, odevzdání všech úkolů prostřednictvím moodle a aktivní účast na reflektivním semináři (prezentace).  

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.02.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK