PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP - OPBS4S032A
Anglický název: Special Education of Individuals with Visual Impairment
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 32 / 32 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbora Bertlová
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S021A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S043A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace. Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině Obsah: 1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap. 2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad. 3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy. 4. Stupně zrakového postižení. 5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC). 6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené. 7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání. 8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, 9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice. 10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací. 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita. 12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)

HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375.

 Katalog podpůrných opatření - zrakové postižení http://katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani/uvod/

Doporučená literatura:

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)

Orientace v problematice na základě prostudované literatury, schopnost číst Braillovo bodové písmo zrakem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů. Podmínky plnění seminářů budou představeny při prvním setkání. Ústní pohovor.

Okruhy zkoušení:

Kategorizace zrakového postižení. Osobnost a zrakový handicap

Zrakové funkce, vývoj zrakového vnímání

Zrakové vady dětského věku. Projevy zrakových vad s hlediska speciálně pedagogické diagnostiky

Reedukace zraku

Kompenzace - rozvoj náhradních smyslů

Braillovo bodové písmo

Výtvarná výchova a rozuvoj hmatového vnímání

Rozvoj sebeobsluhy

Prostorová orientace a samostatný pohyb

Podpůrná opatření

Metodika práce asistenta pedagoga

SPC

Raná péče

Poradenská zařízení sociální rehabilitace

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (05.09.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7583

vstup pro hosty klíčem

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK