PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikace podpůrných opatření ve škole I - OPBS4S021A
Anglický název: Application of Support Measures at School I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 22 / 22 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS4S011A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S032A, OPBS4S033A, OPBS4S031A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Studenti se seznámí s legislativní úpravou poskytování podpůrných opatření v mateřských, základních a středních školách. Seznámí se s druhy podpůrných opatření určených žákům se SVP a jejich zařazením do stupňů. Získají praktické poznatky pro plánování a vyhodnocováním podpory žáka v 1. stupni podpůrných opatření.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)

Cílem kurzu je seznámit studenty se systémem podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP. Studenti si také osvojí praktické poznatky o plánování a vyhodnocování podpůrných opatření 1. stupně, které škola uplatňuje bez doporučení školského poradenského zařízení.

Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.02.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

 

 

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)

BARTOŇOVÁ, M. Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6.

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2016. 27 s. ISBN 978-80-7315-255-0.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.,  BYTEŠNÍKOVÁ, I., GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support MeasuresforStudentswithSpecialEducationNeeds in MainstreamSchools in the Czech Republic and Abroad. první. Brno: MU, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.

FELCMANOVÁ, L. A KOL. Metodika ke katalogu podpůrných opatření k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění.  Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4765-0 (elektronická verze), dostupné z  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn-metodika/flipviewerxpress.html.

MICHALÍK, J. a kol Metodika práce se žákem s vzácným onemocněním. Pardubice: Studio Press s.r.o. pro Společnost pro MPS, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8

MICHALÍK,J., BASLEROVÁ,P., FELCMANOVÁ L. A KOL. Katalog podpůrných opatření:obecná část  pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4675-2 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf .

OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Elportál, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1.

VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M.. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5.

 

Metody výuky -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)

Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)

Legislativní úprava poskytování PO 1. stupně

Legislativní úprava poskytování Po 2. - 5. stupně

Druhy podpůrných opatření a jejich členění do stupňů dle přílohy vyhl. 27/2016 Sb.

Katalogy podpůrných opatření

Doporučení z vyšetření ve školském poradenském zařízení  za účelem stanovneí podpůrných opatření

Plánování podpory žáka s využitím podpůrných opatření 1. stupně, plán pedagogické podpory

Postupy vyhodnocování efektivity podpůrných opatření 1. stupně

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)

Zpracování plánu pedagogické podpory na základě kazuistiky vybraného žáka.

Docházka nejmémě 80%

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK