PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP - OPBS4S013A
Anglický název: Special Education of Individuals with Physical Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS4S011A, OPBS4S012A
Je korekvizitou pro: OPBS4S012A, OPBS4S011A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (10.10.2022)
Cílem předmětu je poznání problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu budou mít studenti příležitost reflektovat zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu. Obsah: 1. Problematika tělesné odlišnost. 2. Tělové schéma. 3. Sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince. 4. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti. 5. Sociální hodnocení tělesně postižených. 6. Společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu. 7. Základy biomechaniky a omezení pohybu. 8. Neformální péče a její význam v životě znevýhodněných osob s omezením pohybu 9. Kvalita života osob po amputacích končetin. 10. Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti. 11. Život osob s progresivním nervosvalovým postižením. 12. Život osob se vzácným onemocněním a s onemocněním letálním.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 54 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Anna Kuželková (13.10.2021)

Povinná:

HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s. ISBN 978-80-7290-598-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006. ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pd

Doporučená:

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.ISBN 978-80-904464-1-0.

KRŠKOVÁ, V., KRŠEK, M., HÁJKOVÁ,V. Psychické změny u Cushingova syndromu. Postgraduální medicína, 17, 6, 2015, s.650-656. ISSN 1212-4184.

MAREŠOVÁ, E. Dětská mozková obrna. Možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-780-6.

TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s. ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (10.10.2022)

Přednášky:

1.     Terminologie, cílové skupiny a současné pojetí oboru somatopedie.

2.     Tělové schéma. Sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti.

3.     Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života.

4.     Sociální postoje k lidem s TP a společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, legislativní zakotvení práv tělesně postižených, Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021–2025.

5.     Základy biomechaniky a omezení pohybu. Hodnota motoriky a mobility, imobilizační syndrom.

6.     Trendy v oblasti speciálněpedagogické podpory osob po amputacích končetin. 

 7.     Neformální péče. Práce s rodinou s tělesně postiženým členem.

 8.     Život a socializace osob s centrální poruchou hybnosti. Problematika poúrazových stavů v somatopedii - edukační a socializační důsledky.

9.     Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním.

10.   Život osob se vzácným onemocněním a s onemocněním letálním. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Písemná zkouška – otevřené i uzavřené otázky. Možnost 2 oprav.

Účast na seminárním projektu : bariéry v životě osob s tělesným postižením.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK