PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika nácviku sborových skladeb I - OPBS4H041A
Anglický název: Didactics of Choral Singing I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBS4H051A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (04.01.2024)
Předmět Didaktika nácviku sborových skladeb I je zaměřen na systemizaci a rozšíření teoretických vědomostí a praktických dovedností potřebných k vedení pěveckého sboru. Vzhledem k obsahu jiných předmětů programu Sbormistrovství je největší pozornost věnována práci s dětským pěveckým sborem. Výuka má převážně charakter výměny zkušeností nejen vyučujícího, ale i studentů z vlastní sbormistrovské praxe.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (04.01.2024)

KOLÁŘ, J. - ROB, J. - ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha : Karolinum 1998. 2 sv. ISBN 80-7184-556-6 (sv. 1), 80-7184-557-4 (sv. 2)

KOLÁŘ, J.: Intonace a sluchová výchova, část teoretická. Praha : SPN, 1980

FEDOR, V. - VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J.: Sborový zpěv a řízení sboru. Praha : Supraphon, 1969.

STAŠEK, Č.: ABC začínajícího sbormistra. Praha : Supraphon 1981 (nebo Receptář začínajícím sbormistrům, Praha : PUP, 1976)

SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha : SPN, 1988.

SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na 2. stupni ZŠ. Praha : SPN, 1984.

PECHÁČEK, S. - VÁŇOVÁ, H. a kol.: Praktické úkoly z didaktiky Hv na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0365-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (04.01.2024)


1) 1. – 6. týden výuky s interním učitelem

Vyjadřovací prostředky hudby

Metodický postup při nácviku jedno- i vícehlasých skladeb imitační i intonační metodou, včetně přípravných cvičení k
dvojhlasu.

 

Základní intonační metody. Nejvýznamnější domácí a zahraniční postupy systematického
intonačního výcviku.

 

Hlediska výběru skladeb. Dramaturgie veřejného vystoupení
sboru.

 

2) 7. – 12. týden výuky s externími učiteli


Hlasová výchova u nejmladších dětí.

Hlasová výchova dětí mladšího i staršího školního věku.

Rozvoj hlasu u nezpěváků (dětí).

Počátky vícehlasu u dětí - přípravná cvičení.

Výuka intonace v dětském sboru.

Metodika nácviku skladeb v přípravném i koncertním dětském
sboru.

Průběh a organizace zkoušky v přípravném a koncertním dětském
sboru.

Dramaturgie vystoupení v dětském sboru.

Průběh školního roku pohledem sbormistra.

Organizační struktura v dětském sboru, organizační povinnosti
sbormistra a jeho spolupracovníků.

Kompetence sbormistra dětského sboru (znalosti, dovednosti,
schopnosti)

Zdroje inspirace pro sbormistra dětského sboru.

Zakládání dětského sboru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)

-Pravidelná účast na výuce. Povolena absence maximálně tři semináře za semestr.

Průběžné plnění praktických úkolů metodického charakteru.

Vypracování písemné seminární práce.

Klavírní interpretace tzv. popěvků Petra Ebena.

Závěrečné přezkoušení ústní nebo písemnou formou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK