PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Program řízené reflexe speciálního pedagoga III - OPBS3S127A
Anglický název: Supervised Reflection Program for Special Educators III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 31 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbora Bertlová
Korekvizity : OPBS3S126A
Prerekvizity : OPBS3S119A
Je korekvizitou pro: OPBS3S126A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět doplňuje odbornou přípravu v rámci předmětu Oborová praxe III. Cílem předmětu je zhodnotit průběh Oborové praxe III, vyzdvihnout přínos praxe, poukázat na problematická místa praxe a možnosti jejich řešení. Zkušenosti studentů jsou porovnávány s poznatky z relevantních odborných studií zaměřených na význam praxí při studiu pedagogických oborů. V rámci seminářů studenti zpracovávají seminární práce zaměřené na celkovou reflexi vykonaných praxí – nejvýznamnější postřehy ze seminární práce následně studenti formulují i do powerpointových prezentací, které v průběhu seminářů prezentují jako východiska pro skupinovou diskuzi. Dále v rámci praxe vypracují kazuistiky, které rovněž prezentují v rámci seminářů Program řízené reflexe speciálního pedagoga III.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná:

HLAĎO, P. HORÁČKOVÁ, M.., DANIELOVÁ, L.Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele 1. Olomouc: Univerzita Palackého. 72 s. ISBN 80-2440-208-4.

ŘEZNÍČEK, J., RUSEK, M. DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 57 s. ISBN 978-80-7290-794-6.

TOMKOVÁ, A. CHVÁL, M., HEJLOVÁ, H. Pedagogický a výzkumný rozměr studentských esejů v přípravě studentů učitelství pro primární školu. In Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 60(3), s. 314-325. ISSN 0031-3815.

Doporučená:

KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.

ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství?. In Pedagogika, 56(1), s. 91-102. ISSN 0031-3815.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)

Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku praxe do prostředí Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

1. Celkové zhodnocení studentských praxí, koncepce praxí a splnění cílů.

2. Praxe studentů pedagogických oborů z pohledu relevantních výzkumů – poznatky z terénu.

3. Prezentace studentů I. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

4. Prezentace studentů II. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

5. Prezentace studentů III. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

6. Silné stránky praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

7. Slabé stránky, ohrožení průběhu a příležitosti pro rozvoj praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK