PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe III - OPBS3S126A
Anglický název: Special Educational Practice III.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 31 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Barbora Bertlová
Korekvizity : OPBS3S127A
Prerekvizity : OPBS3S118A
Je korekvizitou pro: OPBS3S127A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Oborová praxe je zaměřena na upevňování všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí a dovedností při jejich aplikaci v reálných situacích práce speciálního pedagoga. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech v úzké provázanosti na profil absolventa. Oborová praxe III je zařazena do třetího ročníku bakalářského studijního programu. Studenti využívají teoretické znalosti a odborné dovednosti získané v předmětech profilujícího základu, zejm. v předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování, Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s SPU, Kontext života osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, Kontext života osob se zrakovým a kombinovaným postižením. Rozšiřují si kompetence získané absolvováním předmětů oborových praxí I a II. o speciální dovednosti související s modifikací podmínek edukační reality v kontextu komplexního rozvoje osob s postižením a uplatněním speciálně pedagogických metod při společných činnostech i při poskytování individuální podpory. Obsahem předmětu Oborová praxe III je souvislé praktické působení studentů ve vybraných pracovištích pod supervizí fakultního učitele/mentora. Studenti zde aplikují své teoretické znalosti a dovednosti, a zárověň získávají nové zkušenosti z reality profese. Jejich zkušenosti z praxe jsou následně předmětem společné diskuse, příp. osobních konzultací s mentorem. V návaznosti na aktivity studentů v rámci Oborové praxe III probíhá reflexe, sdílení výstupů, významou součástí je supervize. Supervize vede studenty k hlubšímu porozumění problematiky a profesionalizaci odborných činností.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 60 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie – skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2008.978-80-7290-366-5.

HLAĎO, P., HORÁČKOVÁ, M., DANIELOVÁ, L. Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.

KEPKA, J., KLEČKOVÁ, G.Pedagogická praxe: metodické pokyny. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7043-590-8.

Kolektiv autorů. Soubor metodických materiálů pro asistenty pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

Doporučená literatura:

KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Student si volí jeden typ zařízení, kde se plně zapojuje do činností a připravuje si materiál pro vlastní práci s klientem. Následuje reflexe praxe, která umožní propojovat prakticky ověřené dovednosti, uvádět je do souvislostí s teoretickým základem metod a forem speciálně pedagogického působení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Aktivní účast na oborové praxi, shromažďování podkladů a vedení portfolia. Úkoly odevzdávat s využitím prostředí Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK