PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob se zrakovým a kombinovaným postižením - OPBS3S123A
Anglický název: Life Context of Individuals with Visual Impairment and Multiple Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS3S104A, OPBS3S112A, OPBS3S117A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět seznamuje se základními metodami funkčního vyšetření zraku, možnosti funkční diagnostiky osob se zrakovým a kombinovaným postižením. Probrána budou následující témata: Psychologická a sociální implikace sníženého zrakového vnímání, integrace zrakových dovedností pro samostatný život, příčiny zrakového postižení, centrální poruchy zraku. V rámci jednotlivých věkových kategorií se předmět soustředí na výběr optických pomůcek, vliv asistivních technologií a zrakový trénink.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

-         seminární práce 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (22.02.2022)

NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Čes. vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 119 s. Speciální pedagogika.
ISBN 80-85866-26-9

Mary Lee, Lindi MacWilliam.  Učíme se společně: tvůrčí přístup k výuce dětí s kombinovaným a zrakovým postižením /  ; [do češtiny přeložila Klára Vachulová]. - 1. vyd. - [Praha] : Společnost pro ranou péči, 2009.

KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999. 94 s. ISBN 8085931753.

Sborník o problematice rané péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením. Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: vybrané příspěvky z kurzu "Poradce rané péče". Praha: Středisko rané péče, 1998. 113 s. ISBN 80-238-3267-0.

SIMMONS, S., MAIDA, S. Dosahování, lezení, chůze... dejme se na cestu prostorová orientace a samostatný pohyb předškolních dětí, SRP, 2009, 1. české vydání

ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota. Olomouc: Univerzita Palackého, FTK, 2005. ISBN 80-244-1244-6

ORELOVE, F.P. & SOBSEY, D. (1996). Educating children with multiple disabilities: A transdisciplinary approach (Fourth Edition). Baltimore: Paul H. Brookes.

BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)

Obsahové vymezení:

Přednášky a semináře:

1.     Diagnózy predikující zrakové a kombinované postižení

2.     Hluchoslepota

3.     Rozvoj zrakového vnímání osob s kombinovaným postižením

4.     Budování komunikace osob se zrakovým a kombinovaným postižením

5.     Rozvoj kompenzačních smyslů osob s kombinovaným postižením, předškolní vzdělávání dětí s kombinovaným postižením

6.     Rozvoj motoriky dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, metoda aktivního učení Lilly Nielsen

7.     CVI - centrální poruchy zraku: diagnostika, edukace

8.     Speciálně pedagogická diagnostika dětí s KP

9.     Speciálně pedagogické diagnostické metody dětí se zrakovým a kombinovaným postižením

10.  Diagnostika PAS, základní diagnostické materiály

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)

Povinná aktivní účast na cvičeních + zpracování a prezentace seminárních úkolů. Ústní zkouška.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK