PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením - OPBS3S105A
Anglický název: Special Education of Individuals with Physical Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S103A, OPBS3S104A, OPBS3S106A, OPBS3S107A
Je korekvizitou pro: OPBS3S103A, OPBS3S107A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S104A, OPBS3S106A
Je prerekvizitou pro: OPBS3S124A
Je záměnnost pro: OKBS3S105A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Cílem předmětu je poznání základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu budou mít studenti příležitost reflektovat zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně s podporou v Moodle, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (12.10.2021)

Povinná literatura

HÁJEK, J.Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s., ISBN 978-80-7290-598-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pdf

Doporučená literatura

TROJAN, S.DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J.Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základníchškolách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (27.09.2022)

Obsahové vymezení:

 

1.       Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny,  významné osobnosti  z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením.

2.       Základy biomechaniky pohybu, mobilita, imobilita, imobilizační syndrom

3.       Problematika  centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny

4.       Druhy tělesného postižení

5.       Socializace  osob s tělesným postiženým, soběstačnost

6.       Práce s rodinou s tělesně postiženým členem 

7.       Legislativní zakotvení práv  tělesně postižených 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.09.2020)

Úspěšné složení písemné zkoušky a schválení seminární práce ( u obojího možnost 2 oprav). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK