PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika práce asistenta pedagoga I. - OPBS2S112A
Anglický název: Profession of teacher assistants and their work I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS2S109A
Je prerekvizitou pro: OPBS2S115A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.02.2022)
Výuka v předmětu je zaměřena na profesi asistenta pedagoga, náplň práce asistentů, metody a formy uplatnění asistentů při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické vedení asistentů. Studenti se dále učí hodnotit nastavení práce asistenta pedagoga v rámci autoevaluace školy, i v rámci svých studentských praxí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Cíle předmětu je seznámit posluchače s profesí asistenta pedagoga a se správným nastavením asistentské práce v procesu podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (16.01.2022)

HÁJKOVÁ, Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.

NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: Zavedení a efektivní využití asistentů ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2021. ISBN 978-80-7635-072-4.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3.

WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 4/2010, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

WEB: www.asistenpedagoga.cz

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.02.2022)

Předmět zahrnuje výuku následujících témat:

1. Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR, srovnání s vybranými vzdělávacími systémy západní Evropy

2. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy

3. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti

4. Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině

5. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga

6. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení

7. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru

8. Strategie hodnocení práce asistenta pedagoga v rámci autoevaluace školy

9. Rozvoj hodnotících kompetencí studentů ve vztahu k posuzování nastavení práce asistentů pedagoga při pedagogických praxích 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce vycházející z témat předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK