PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP I. - OPBS2S103A
Anglický název: Special Education - Individuals with Physical Handicap I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS2S101A, OPBS2S102A
Je korekvizitou pro: OPBS2S101A, OPBS2S102A
Je prerekvizitou pro: OPBS2S106A, OPBS2S105A, OPBS2S111A, OPBS2S104A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)
Předmět zahrnuje výuku témat: problematika tělesné odlišnosti, tělové schéma, sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, kognitivní zpracování tělesné odlišnosti, sociální hodnocení tělesně postižených, společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu, základy biomechaniky pohybu a omezení pohybu, objektivní a subjektivní hodnota motoriky v průběhu ontogeneze, syndrom imobility, problematika centrálních poruch hybnosti, komunikační aspekty tělesného postižení, znevýhodnění v pohybu jako otázka práv, deklaratorní vyjádření a legislativní zakotvení práv tělesně postižených, socializace osob s tělesným postižením, životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s SMA, asistence tělesně postiženým osobám, nové trendy v podpoře samostatnosti tělesně postižených, systém péče a podpory tělesně ve vzdělávání, etické aspekty práce s tělesně postiženými, problematika vrozených vývojových vad s hybnou symptomatikou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)

Znalost základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice (bez)bariérovosti a v příslušné legislativě.

 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.09.2020)

Distanční výuka: OneDrive MS 365 - prezentace s hlasovým výstupem, MS Teams- online výuka,  průběžné kontrolní selftesty testy v Moodle;zadání a výběr seminárních prací prostřednictvím aplikace Moodle.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. Praha: Grada Publishing, 2017.

TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka - třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)

Zvládnutí přednášené problematiky prokázané písemným testem. Cvičení ve formě sebezkušenostního výcviku doložená psanou reflexí. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.09.2020)

Zvládnutí písemné zkoušky  na min 70% a schválení seminární práce ( u obojího možnost 2 oprav). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK