PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Well-being vysokoškolských studentů - OPBQ4P065C
Anglický název: Student well-being
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (27.07.2023)
Chcete pracovat na vlastním well-beingu, studovat ve větší pohodě – a dost možná i úspěšněji? Pak by pro vás tento kurz mohl být tou správnou volbou. Univerzity v poslední době zaznamenávají zvýšený zájem o studium tohoto fenoménu a samy chtějí well-being svých studentů aktivně podporovat. Tento celosemestrální on-line kurz je navržený tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění nejnovějších přístupů a teorií. Výsledkem je osvojení návyků budujících vlastní pohodu, která pozitivně ovlivní nejen vás, ale i vaše studijní výsledky. Na každém z plánovaných webinářů se stručně podíváme na nejnovější vědecké poznatky z oblasti well-beingu, představíme si výzkumem ověřené aktivity budující pohodu a vyzkoušíme si, jak takové aktivity aplikovat do každodenního života studenta. Začneme společným zhodnocením dat získaných v oboru pozitivní psychologie v posledních dvou desetiletích. Pozornost zaměříme na relativně nový rámec podpory well-beingu, PERMA5, který představuje základní stavební kameny štěstí, na jež se zaměříme v průběhu následujícího semestru. Probereme například fyzické zdraví, pozitivní myšlení, vytváření pozitivního prostředí, ekonomické bezpečí, pozitivní emoce, angažovanost, dobré vztahy, smysl života, úspěch a naší autenticitu. Společně se webinář po webináři prostřednictvím přednášek, skupinových diskusí a procvičovacích aktivit naučíme pečovat o svůj well-being, díky němuž si kousek po kousku poskládáme spokojený studentský život.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 90 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 13 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 13 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Příprava na zkoušku 20 hodin.

Setkání jsou 90 minut každý týden prostřednictvím ZOOM (přičemž prostřední a závěrečné setkání budou osobně v prostorech kampusu Hybrenská). Po úspěšném zapsání do předmětu Vám bude zaslán Zoom link, na který se prosím přihlaště v narozvrhované době.

Prezenace jsou prosím vzhledem k aktuálnosti tématu a odborné literatuře psané v angličtině, výuka je ovšem, stejně jako veškeré povídání a komunikace mezi námi vedená v češtině.

Ke kurzu je vytvořen Moodle "Well-being Studentů", ve kterém Vám budou k dispozici všechny studijní materiály. Kurz můžete dohledat zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14020 (klíč do kurzu Vám bude předán po Vašem úspěšném zápise). Kapacita studentů je pro interaktivní formu výuky omezena na 30.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (27.07.2023)

- Health and mental well-being of distance education students. Charles University, by Jana Koci & Stewart Donaldson

- My Well-being Workbook. Charles University, by Jana Koci

- Positive Education: Effect of 11 Weeks Long Well-being Course on Well-being of University Students (A Repeated-Measures Study), by Jana Koci et al.

- You’ve Got This: A student’s guide to well-being at university and beyond, by Rachael Alexander. ·Supporting student mental health in higher education, by Stones and Glazzard.

- University student mental health: A guide for psychiatrists, psychologists and leaders serving in higher education, by Roberts

- The only study guide you’ll ever need: simple tips, tricks and techniques to help you ace your studies and pass your exams! By Jade Bowler

- The Flourishing Student: Every tutor’s guide to promoting mental health, well-being and resilience in higher education, by Vailes and Waters.

- Student Mental Health and wellbeing in higher education: A practice guide, by Barden and Caleb. ·Why has nobody told me this before? By Julie Smith.

- Humanizing Distance Learning: Centering Equity and Humanity in Times of Crisis, by Paul Emerich France

- Distance Learning and Mature Students: A Guide to Studying with The Open University, by Kate Scott

- The Return to Study Handbook: Study Skills for Mature, Distance, and Workplace Learners, by Chloe Burroughs

- Martin Seligman (2018) PERMA and the building blocks of well-being, The Journal of Positive Psychology, 13:4, 333-335, DOI: 10.1080/17439760.2018.1437466

- Seligman, Martin. (2008). Positive Health. Applied Psychology. 57. 3 - 18. 10.1111/j.1464- 0597.2008.00351.x.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (18.09.2023)

Předmět je zakončen zápočtem. Studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

Udělení zápočtu je podmíněno 70% účastí na on-line výuce, aktivním zapojováním ve výuce, plnění cvičení mezi jednotlivými setkáními, vyplnění dotazníku well-beingu před zahájením výuky a po ukončení výuky (nepovinné, velmi ale oceňované).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK