PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova - OPBQ4P064C
Anglický název: Drama Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 18 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Roman Musil
Vyučující: PhDr. Roman Musil
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (12.09.2023)
Dramatická výchova je osobnostně sociální a umělecký rozvoj osobnosti prostřednictví dramatického umění. Základním pojmem tohoto předmětu je slovo dramatická. Vychází z řeckého slova „drán“, které se překládá: „jednat, konat“. Dramatická výchova je výchova jednáním k jednání. Student vysoké školy se v seminářích praktickou formou s přiměřenou mírou teoretického výkladu učí základům interpersonálního jednání, skupinovému a problémovému vyučování, práci s dramatizací předlohy, improvizací, ale také stavbě vyučovací hodiny či práci s problémovými žáky. Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Doporučuje se, aby studenti nosili pohodlné pracovní oblečení, které dovoluje volný pohyb i po zemi. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (12.09.2023)

Cílem dramatické výchovy je vytvořit systém osobnostně-sociálních a uměleckých kompetencí, které potřebuje učitel při výuce jakéhokoliv vyučovacího předmětu. Prostřednictvím her a cvičení, zaměřených na mezilidské jednání a dramatizaci, student pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci. Seznámí se jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že se dramatická výchova sama může stát vyučovací metodou.   

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět má 5 ECTS. Předpokládaný čas přípravy na 1 hodinu semináře  je 1 hodina, předpokládaná doba studia doporučené literatury 30 hodin, doba zpracovávání samostatných úkolů 40 hodin, předpokládaná doba přípravy na zápočet 7 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (12.09.2023)

BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996.

KOŤÁTKOVÁ, S. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: UK, 1998.

MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DF JAMU, 1995.

MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha: Artama, 1991.

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy a zásobník. Praha: Artama, 1993.

MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980,

MÜLLER, O.             Dramika /nejen/ pro speciální pedagogy. Olomouc, UP 1995.

MUSIL, R. Přiblížit se k žákům. Praha: Strom, 1997.

MUSIL, R., MACHALÍKOVÁ, J.: Improvizace ve škole. Praha: Informatorium, 2015.

PAVELKOVÁ, S. Dramatická výchova. Plzeň: KKS, 1989.

RYCHETSKÝ, S. a kol. 92 lekcí dramatické výchovy. Ostrava: Dramacentrum, 1994.

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Strom, 1997.

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha : ISV, 1999.

WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (12.09.2023)

Požadavky kzápočtu:

- docházka na semináře 75%

- prostudované tematické okruhy (okruhy se postupně budou objevovat při výuce předmětu, na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta) 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (12.09.2023)

-          podstata dramatické výchovy, vznik dramatické výchovy ve světě i v Čechách

 

-          metody, organizační formy dramatické výchovy

 

-          hledání sebe – své jedinečnosti

 

-          hledání druhého – seznamování se, schopnost spolupráce s druhým

 

-          hledání svého místa ve skupině

 

-          souhra ve dvojici, souhra ve skupině – důvěra, tvořivost

 

-          práce s informací – vysílání, přijímání

 

-          jak získat a udržet pozornost žáka

 

-          práce se slovem – intonace, barva hlasu, temporytmus, důraz, pauzy

 

-          dramatizace dané předlohy

 

-          možnosti využití hry ve vyučování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK