PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence násilí a šikanování - OPBQ4P063B
Anglický název: Prevention of Violence and Bullying
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci. Studující s využitím znalostí z oblasti násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence. 1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací. 2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR. 3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže. 4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování. 5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky. 6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného. 7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování. 8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování. 9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně. 10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

ANTIER, E. (2004). Agresivita dětí. Praha: Portál.

BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I.(2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.

BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. (2001).  Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016).  Praha: Grada.

KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005).  Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha: Portál.

SPURNÝ, J. (1996). Psychologie násilí. Praha: Eurounion.

WEBSTER-DOYLE, T. (2005).  Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: Pragma.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7977

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK