PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova - OPBQ4P062B
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alena Thorovská
Vyučující: PhDr. Alena Thorovská
Prerekvizity : OPBQ4P022A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)
Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

Předmět má 5 kreditů a odpovídá 125h studijní zátěže -13,5 h přímá výuka, 20 h - příprava na přímou výuku, 10h - plnění zadaných úkolů, 20h - studium doporučené literatury, 20h - vypracování zápočtové práce, 20h - výuková videa, 20h - legislativa a kurikulární dokumenty

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium.

ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.

ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.

KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.

KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.

LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.

POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha:  Karolinum.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.
2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí.
3. Globální problémy.
4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojem a životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova.
5. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.
6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle; didaktické aspekty environmentální výchovy.
7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů a odevzdání zápočtové práce na zvolené téma.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

On-line studijní opora: Kurz: Environmentalní výchova (cuni.cz)

Heslo pro hosty: Bruno21

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK