PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální a pedagogická komunikace - OPBQ4P054C
Anglický název: Social and Pedagogical Communication
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Roman Musil
Vyučující: PhDr. Roman Musil
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (03.10.2019)
Předmět sociální a pedagogická komunikace vede praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu k představě o procesu komunikace, o její funkci a formách. Vede budoucí učitele k přemýšlení nad různými verbálními a nonverbálními projevy ve vyučovacím procesu. Učí je, jak citlivě zpracovávat sociální percepci a s rozmyslem užívat ve vyučovacím procesu nonverbální komunikaci a pedagogickou rétoriku. Seznámí studenty s možným řešením konfliktních situací s žáky. Cíl: Studenti získají představu, jak by pomocí vědomého využití technik sociální a pedagogické komunikace mohli žáky motivovat, udržet jejich pozornost a vést je k efektivnímu učení se. 1. Komunikační proces a jeho součásti. 2. Funkce komunikace. 3. Druhy komunikace. 4. Bariéry komunikace. 5. Sociální vnímání. 6. Chyby a nedostatky ve vnímání. 7. Poslouchání a naslouchání. 8. Interpersonální vztahy. 9. Masmediální komunikace. 10. Mezikulturní komunikace.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (03.10.2019)

DAŇKOVÁ, M. (2018). Prokoukněte komunikační styly druhých. Praha: Grada.

GOFFMAN, E. (2018). Všichni hrajeme divadlo - Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál.

GORDON, T. (2015). Škola bez poražených. Praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern.

GOULSTON, M. (2018). Domluvit se dá s každým - Techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál.

HRKAL, M. (2018). Odprezentuj - Průvodce přípravou prezentace. Praha: Bizbooks.

JANOUŠEK, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. PRAHA: Grada.

KADLEC, J.; MILLER, R. (2018). Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta.

NAVARRO, J. (2019). Tajemství řeči těla - Gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada.

PEASE, A.; PEASEOVÁ, B. (2019).Rady pro život - Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi.  Praha: Pragma.

ROLLNICK, S.; KAPLAN, S. (2017). Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.

ŠEĎOVÁ, K.;  ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (03.10.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7973

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK