PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Evropská dimenze ve vzdělávání - OPBQ4P053B
Anglický název: European Dimension in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (15.09.2019)
Předmět představuje postavení výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech v národním kurikulu. Rekapituluje středoškolské znalosti problematiky Evropské unie a globálního rozvojového vzdělávání, s důrazem na aplikace ve školním i mimoškolním vzdělávání a na vyhledávání zdrojů aktuálních pravdivých informací. Těžiště předmětu je v didaktickém modelování témat a cílů výukových lekcí, jejich analýze, přípravě a prezentaci vlastních výukových aktivit. Cíl: Studující vysvětlí význam a zařazení výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech v českém kurikulu, konkretizuje jeho tematické a cílové zaměření. Ve dvojici navrhne a prezentuje plán modelové výukové lekce na zvolený tematický okruh průřezového tématu RVP. 1. Základní fakta o Evropské unii, proces evropské integrace, prameny evropského práva, cíle a hodnoty EU, orgány EU. 2. Příklady mýtů a dezinformací o EU, způsoby ověřování zdrojů informací a kritické myšlení. Politika EU v oblasti Vzdělávání, odborné přípravy a mládeže. 3. Globální rozvojové vzdělávání (GRV), základní principy, témata a cíle. Koncept výchovy ke globálnímu občanství. Cíle udržitelného rozvoje. 4. Pojetí průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech v současných českých kurikulárních dokumentech. Cílové kategorie průřezového tématu RVP a Národní strategie globálního a rozvojového vzdělávání (postoje a hodnoty, dovednosti, znalosti), souvislosti s dalšími strategickými dokumenty. 5. Realizace průřezového tématu ve školách, spolupráce pedagogů a škol s neziskovými organizacemi. eTwinning jako společenství evropských škol a platforma pro spolupráci mezi žáky a učiteli. 6. České školství v komparativní perspektivě. Stipendia, mobility a výměnné programy určené pro žáky, studenty a učitele. 7. Zdroje učebních materiálů k výuce průřezového tématu, knihovna a publikace Evropského domu, online zdroje. 8. Příklady modelových výukových lekcí k problematice EU nebo GRV, didaktická analýza lekcí. 9. Struktura a projektování výukové lekce s tematikou výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech. 10. Prezentace plánů výukových lekcí a společná zpětná vazba.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (15.09.2019)

Cíle udržitelného rozvoje. [Online]. (2019). Retrieved from https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/

ČŠI (2016): Tematická zpráva Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách. Retrieved from https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Vzdelavani-v-globalnich-a-rozvo

eTwinning: je společenství evropských škol [Online]. (2019). Retrieved from https://www.etwinning.net/cz/pub/about.htm

Evropská unie hrou: Informační portál s učebními materiály o Evropské unii [Online]. (2019). Retrieved from https://euhrou.cz/

Fontaine, P. (2017). Evropa ve 12 lekcích (4. ed.). Brusel: Evropská komise.

MŠMT (2017): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha. Retrieved from http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_cerven.pdf

Nutil, P. (2018). Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada.

Prameny práva EU [Online]. (2019). In H. Draslarová, T. Friedel, & M. Urban, Jak učit o právu?: A. Sborník ukázkových plánů hodin (pp. 9-16). Praha: Právnická fakulta UK. Retrieved from http://streetlaw.eu/soubory/dokumenty/sbornik-ukazkovych-planu-hodin-jak-ucit-o-pravu-web.pdf

Úřad vlády České republiky (2017): Strategický rámec Česká republika 2030. [Online]. Retrieved from https://www.cr2030.cz/strategie/kapitoly-strategie/lide-a-spolecnost/1-4-vzdelavani/

VÚP (2011): Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. [Online]. Retrieved from https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951 

VÚP (2011): Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v gymnáziích. [Online]. Retrieved from  http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_- vystupy_-gymnazia.pdf

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (15.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7972

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK