PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická diagnostika - OPBQ4P033A
Anglický název: Pedagogical and Psychological Diagnostic
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)
Předmět poskytuje studentům uvedení do problematiky pedagogicko-psychologické diagnostiky. Popisuje diagnostická kritéria, diagnostický proces a vybrané diagnostické metody. Motivuje k cílené spolupráci učitele s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů. Ve shodě se současnou legislativou konkretizuje kompetence poradenských pracovníků školního poradenského pracoviště, resp. školského poradenského zařízení.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky pedagogicko-psychologické diagnostiky. Poskytnout studentům informace o diagnostických metodách a postupech, které jsou aktuálně využívány v praxi.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (11.09.2023)

Očekávaná zátěž studenta 3 kredity x 25 = 75 hod., z toho účast na výuce 24 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na ukončení kurzu 51 hod.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. (2002). Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK PedF.

HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. (2002). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.

MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

SVOBODA, M. (ed.), KREJČOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum.

ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)

Požadavky k zápočtu:

aktivní účast na setkáních a závěrečném kolokviu, práce materiálového typu - kazuistika žáka.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (13.09.2022)

Základní diagnostické pojmy, etika v diagnostickém procesu.

Oblasti diagnostiky. Diagnostický postup.

Systém poradenství ve školství. Diagnostika ve školním poradenském pracovišti. Diagnostika ve školském poradenském zařízení.

Charakteristika vybraných diagnostických metod, specifických diagnostických situací, závěrů, doporučení, podpůrných opatření.

Ilustrace vybraných psychologických a speciálně-pedagogických testů.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7960

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK