PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předškolní pedagogika - OPBQ4P023A
Anglický název: Pre-primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 35 / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Hana Splavcová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2019)
Předmět objasňuje specifika výchovy a vzdělávání v předškolním období. Pozornost je věnována vývoji pojetí dětství, významu hry v předškolním věku, specifikům vzdělávacího procesu v mateřské škole, kategorizaci předškolních institucí, profesionalizaci učitelské profese, problematice školní připravenosti a návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v historickém vývoji předškolní výchovy a seznámit se současným pojetím vzdělávání dětí předškolního věku. 1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína. 2. Proměny výchovy předškolního dítěte. Předškolní výchova a předškolní vzdělávání. 3. Cíle, metody, obsah a podmínky předškolního vzdělávání. Vzdělávací program a kurikulum. 4. Systémy předškolní výchovy a vzdělávání. Současné zahraniční modely. Vzdělávací programy v české MŠ. 5. Základní činnosti předškolního období. Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita. 6. Mezníky výchovy v předškolním období (vstup dítěte do mateřské školy, školní připravenost) 7. Dítě na prahu školní docházky, rozvoj a podpora pregramotností v předškolním věku. 8. Vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřských školách. 9. Formy spolupráce mateřské školy s rodiči, základní školou a dalšími institucemi. 10. Profesní příprava předškolních pedagogů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2019)

HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.

KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.

KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.

OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole. Kurikulum předškolní výchovy.

Praha: Portál, 2011. Kurikulum předškolní výchovy.

OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J. (2017). Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: MŠMT

SYSLOVÁ, Z., BURKOVIČOVÁ, R., KROPÁČKOVÁ, J., ŠILHÁNOVÁ, K. a L. ŠTĚPÁNKOVÁ. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.

ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (13.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7957

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK