PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Využití pohádky ve výchově - OPBQ3P065B
Anglický název: Fairy Tale in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět definuje pohádku jako literární útvar, vymezuje její místo v dětské literatuře a charakterizuje typické rysy pohádkových vyprávění. Studenti se v předmětu seznámí s významem pohádek pro vývoj dítěte. V praktické části předmětu budou hledat odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte a jaké jsou možnosti výchovného využití jejich etického poslání. Využijí k tomu rozbor vybraných pohádek z hlediska psychologie. Cíl: Studenti získají dovednost zprostředkovat dětem nejen poznání, ale využít i neopakovatelnou atmosféru, kterou pohádky s sebou přinášejí. U obojího budou zvažovat možnosti výchovného využití. 1. Definice pohádky a její místo v dětské literatuře. 2. Typické rysy pohádkových vyprávění. 3. Porovnání pohádek a mýtů. 4. Psychologie v pohádkách. 5. Význam pohádek pro vývoj dítěte. 6. Význam pohádky pro rozvoj dětské identity a pochopení světa. 7. Fantazie jako pomoc při řešení problémů. 8. Psychologický rozbor některých pohádek.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

BETTELHEIM, B. (2017). Za tajemstvím pohádek - Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.

ČERNOUŠEK, M. (2019) Děti a svět pohádek. Praha: Portál.

DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Praha: Portál.

LUKAVSKÁ SEGI, J. (2018). Dítěti vstříc - Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host.

von FRANZ, M. L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.

MÍČKOVÁ, J. (2019). Cesta do pohádky. Praha: Portál.

SMOLÍKOVÁ, K., PROCHÁZKA, J. (2018). Vstupte do literárního doupěte - Pracovní listy pro tvořivé psaní a chytré čtení. Zlončice: Pasparta.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7979

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK