PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova - OPBQ3P062B
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Prerekvizity : OPBQ3P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi. 1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. 2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. 3. Globální problémy. 4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojem a životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova. 5. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě. 6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle; didaktické aspekty environmentální výchovy. 7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium.

ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.

ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.

KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.

KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.

LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.

POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha:  Karolinum.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7976

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK