PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář osobnostní a sociální výchovy - OPBQ3P061B
Anglický název: Seminar for Social Education and Personality Development
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou třídy. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu, přičemž respektuje jejich specifika. Cíl: Studenti se seznámí s cíli a pojetím osobnostní a sociální výchovy jako průřezového tématu kurikula. Na vlastní zkušenosti si uvědomí didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje (v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky). 1. Pojetí OSV v kurikulu. 2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot. 3. Skupinová dynamika a práce se třídou. 4. Didaktika OSV. 5. Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky). 6. Organizační formy osobnostní a sociální výchovy a strategie školy pro implementace OSV. 7. Pedagog OSV (specifika vedení skupiny).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama.

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7975

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK