PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OPBQ3P052A
Anglický název: Prevention of Risk Behavior
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P035A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách a získané znalosti z předešlého studia. Cíl: Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky, rizikového chování analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhuje možnosti řešení a prevence, zorientuje se a čerpá z odborné literatury. 1. Vymezení problematiky rizikového chování. 2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí. 3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících. 4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících. 5. Prevence a řešení rizikového chování. 6. Školní preventivní program a sociální pedagogika. 7. Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení projevů rizikového chování.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2015).  Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.

BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton.

BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton

JEDLIČKA, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál,

KOLÁŔ, M. (2011).  Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

KRAUS. B. (2014). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.

LAZAROVÁ, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom.

PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.

VALENTOVÁ, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7966

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK