PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky pedagogiky II - OPBQ3P051A
Anglický název: Foundations of Didactics of Educational Sciences II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P041A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět souvisí s volitelnými praxemi v bc studiu (lektorskou, v zařízeních pro volný čas, orientační), je zaměřen na výuku průřezových témat RVP. Dle možností je vyučován ve spolupráci s organizacemi, působícími v oblasti výuky aktuálních společenských témat. Studující si modelově vyzkouší připravené výukové lekce na daná témata jak v roli žáka, tak v roli lektora. Cíl: Studující získá orientaci v oblasti výuky průřezových témat RVP, vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií, reflektuje svou praktickou zkušenost. 1. Aktuální společenská témata v kurikulu školy. 2. Externí subjekty, podílející se na vzdělávání průřezových témat RVP ve školním prostředí. 3. Podpora environmentálně odpovědného jednání: výukové materiály a aktivity. 4. Globální rozvojové vzdělávání: výukové materiály a aktivity. 5. Multikulturní výchova: výukové materiály a aktivity. 6. Rozvoj mediální gramotnosti: výukové materiály a aktivity. 7. Osobnostní a sociální výchova, koncept sociální gramotnosti. 8. Vybrané výukové materiály a jejich modelové využití v roli žáků. 9. Vybrané výukové materiály a jejich modelové využití v roli lektorů. 10. Analýza výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií, reflexe praktické zkušenosti.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T, Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M. & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec.

Hrubeš, M., Protivínský, T., Čáp, P. (2014): Postoje a potřeby učitelů ve vztahu ke globálnímu rozvojovému vzdělávání. Masarykova univerzita, Centrum občanského vzdělávání. Retrieved from http://www.obcanskevzdelavani.cz

Jeden svět na školách, Median (2017): Zpráva o dotazníkovém šetření na středních školách z roku 2017 včetně porovnání s rokem 2014, 2012 a 2009. Retrieved from https://www.jsns.cz/nove/pdf/vyzkum_2017.pdf

Novotná, M. (2016): Analýza vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k Výchově ke globálnímu občanství a základnímu vzdělávání. Retrieved from https://www.varianty.cz/download/docs/2271_anly-za-vzde-la-vaci-politiky-c-r-ve-vztahu-ke-vmegs.pdf

Pastorová, M., Jirák, J. a kol. (2015): K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Straková, J. (2009): Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7965

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK