PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika volného času - OPBQ3P044A
Anglický název: Leisure-time Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů. Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, vysvětlit pedagogické principy volnočasových aktivit. 1. Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Historické pojetí pedagogiky volného času. 3. Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasových aktivit. 4. Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově). 5. Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách, sociální média a volný čas). 6. Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence); 7. Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy). 8. Organizační formy zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru. 9. Systémový přístup k pedagogice volného času. 10. Nabídky pro „neorganizovaný“ volný čas, rekreace a rekreologie; subjekty nabízející organizovanou zájmovou činnost.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9.
ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7963

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK