PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pedagogiky - OPBQ3P012A
Anglický název: History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P011A
Je prerekvizitou pro: OPBQ3P011A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu. Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí v jednotlivých kulturních epochách. 1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus. 2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity. 3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu). 4. Pedagogika J. A. Komenského. 5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling). 6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století. 7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů. 8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století. 9. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

JUVA, V. (2007).  Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK.

Edice Z dějin pedagogiky

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7953

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK