PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - OPBQ3P011A
Anglický název: General Theory of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ3P012A
Je prerekvizitou pro: OPBQ3P041A, OPBQ3P061A, OPBQ3P045A, OPBQ3P048A, OPBQ3P012A, OPBQ3P013A, OPBQ3P014A, OPBQ3P015A, OPBQ3P016A, OPBQ3P022A, OPBQ3P023A, OPBQ3P031A, OPBQ3P032A, OPBQ3P033A, OPBQ3P049A, OPBQ3P042A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět představuje obecnou pedagogiku jako moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium i praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Pozornost bude věnována nejen aktuálním otázkám infrastruktury pedagogických věd, ale též základním pedagogickým kategoriím, povolání učitele a vzdělávacímu systému České republiky, a to v širším, evropském, kontextu. Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru a motivovat pro další studium pedagogických věd. 1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací. 2. Pedagogika jako věda – pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd. 3. Základní pedagogická terminologie a její proměny. 4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky. 5. Výchova a vývoj člověka. 6. Výchova a společnost. 7. Pedagogičtí pracovníci. 8. Profese učitele. 9. Český vzdělávací systém v kontextu EU. 10. Aktuální otázky českého vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., & VÁŇOVÁ, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.

PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Praha: Portál.

PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (4., aktualizované vydání). Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., & KASÍKOVÁ, H. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozšířené a aktualizované vydání). Praha: Grada.

VAŠUTOVÁ, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi (2. přepracované vydání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

 

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7952

 

Heslo pro hosty: akredkpg19

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK