PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Inkluzivní pedagogika pro psychology - OPBP3S615B
Anglický název: Inclusive Education for Psychologists
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3S405A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)
Předmět se zabývá inkluzivními přístupy k práci s heterogenitou žáků a jejími projevy ve vzdělávacím kontextu. Cílem předmětu je představit možnosti práce s heterogenním kolektivem dětí s hlavním důrazem na možnosti integrace dětí pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky. Studenti si osvojí principy a teoretická východiska práce s kolektivem či skupinou dětí / žáků s různými výchozími podmínkami a překážkami v učení. Poznají možnosti využití potenciálu odlišností dětí / žáků pro zkvalitnění výuky na školách. Prakticky si vyzkouší postupy individualizace v práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Naučí se hodnotit kvalitu inkluzivní praxe ve škole z pohledu školního psychologa a podporovat pozitivní klima třídy (přijímající klima, klima spolupráce). Kurz bude tvořen tématy: 1. Heterogenita jako sociální norma školy, lidská heterogenita jako téma školní výuky 2. Kvalita inkluzivní vzdělávací praxe tříd a škol- možnosti evaluace 3. Práce s heterogenním třídním kolektivem v inkluzivním vzdělávání, podpora pozitivního klimatu třídy v práci školního psychologa. 4. Možnosti osobnostního rozvoje dětí/ žáků pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky. 5. Případové studie škol se zaměřením na personální zajištění inkluzivní praxe
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se SVP ve středním školství v roce 2014. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015

NOVOTNÁ, K. ,KRABSOVÁ, V. Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika.63(3), 2013.

ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GradaPublishing, a.s., 1.vyd., ISBN 978-271-0789-6.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK