PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spec.ped. přístup k osobám s KP - OPBP3S614B
Anglický název: Special educational approach to persons with combined disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3S206A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)
Předmět se zabývá pochopením celistvosti člověka v rámci problematiky kombinovaného postižení. Student pracuje s pojmy vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada. Základem předmětu je terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Důraz je kladen na pochopení významu vzdělávání osob s kombinovaným postižením, možnosti institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora. Cílem předmětu je hlubší náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců. 2. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postižením a následné vytváření individuálních studijních plánů. 3. Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením. 4. Senzomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory. 5. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince. 6. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny. 7. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU,PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-85866-26-9.

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Gradapublishing. ISBN 978-80-247-1314-4.

studie a materiály dodané vyučující

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů a aktivní účasti na semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK