PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Asistent pedagoga - OPBP3S612B
Anglický název: Teaching Assistant
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3S105A
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.01.2024)
Výuka v předmětu je zaměřena na profesi asistenta pedagoga, náplň práce asistentů, metody a formy uplatnění asistentů při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické vedení asistentů. Cílem předmětu je seznámit posluchače s profesí asistenta pedagoga a se správným nastavením asistentské práce v procesu podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zvláštní důraz předmět klade na otázky osobní identity asistenta pedagoga, otázky spolupráce mezi asistentem pedagoga a učitelem a varianty fungování tohoto tandemu pedagogických pracovníků ve školních třídách. Studenti se seznámí se společenským kontextem práce asistentů pedagoga, jejich aktuálními pracovními podmínkami a s hodnocením jejich práce veřejností.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

HÁJKOVÁ Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Vyd.1, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 118 s. ISBN 978-80-7603-009-1.

MARTIN, Andrew J., STRNADOVÁ, Iva; NĚMEC, Zbyněk;  HÁJKOVÁ ,Vanda; KVĚTOŇOVÁ, Lea.  Teacher assistants working with students with disability: the role of adaptability in enhancing their workplace wellbeing, International Journal of Inclusive Education [online] 2019, ISSN: 13603116,  Doi: 10.1080/13603116.2018.1563646

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3.

NĚMEC Zbyněk; HÁJKOVÁ Vanda; KVĚTOŇOVÁ Lea; STRNADOVA Iva. The role of teaching assistants in the education of students from ethnic minorities in the Czech Republic. ICERI2018  Proceedings, Seville: International Academyof Technology, Education and Development (IATED), 2018, p. 8407-8413, Doi: 10.21125/iceri.2018.0529

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: VerlagDashöfer, 2015. 77 stran. ISBN 978-80-87963-15-9.

UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.

WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. Double standards and firstprinciples: framingteachingassistant support forpupilswithspecialeducationneeds. EuropeanJournalofSpecialNeedsEducation. 4/2010, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

WEB: www.asistenpedagoga.cz

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.01.2024)

Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR a v zahraničí
2. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy
3. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti
4. Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině
5. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga
6. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení
7. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na výuce (min. 70% účast na cvičeních) + absolvování závěrečného testu. Při neúspěchu v testu jsou možné až dva opravné pokusy. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK