PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - člověk s MP - OPBP3S106A
Anglický název: Special education of persons with mental disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 84 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBP3S307A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (08.09.2023)
Studenti si osvojí přehled o východiscích a přístupech v podpoře jedinců s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností MP. Po úspěšném ukončení kurzu si orientují v mezinárodní terminologii, v etiologií mentálního postižení, klasifikaci a trendech. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciální pedagogiky a dalších pomáhajících profesí. Součásti výuky budou diskuze ve skupinách k určeným otázkám. Students will acquire an overview of the pillars and approaches in the support of individuals with mental disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of MP. After successful completion of the course, they become familiar with international terminology, etiology of mental disability, classification, and trends. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, and to describe changes in the position of people with mental disabilities in society, their causes, and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions. Part of the lesson will be discussions in groups on specific questions.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (11.09.2023)

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J. (2021).  The Development, Conceptualisation and Implementation of Quality in Disability Support Services. Karolinum. 

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.:  Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1

ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9

ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)

Kurz bude tvořen následujícími tématy:

SPPG - Člověk s mp 2023 – dílčí studijní témata 

 

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj.

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let 20. století

 

The course will consist of the following topics:
1. Paradigm, disability and the changing position of a person with an intellectual disability in society in an international context, facilitators of change; implications for theory, practice and research.
2. The concept of mental disability (terminology, classification, etiology).
3. Legal status of a person with a disability or with mental disabilities, human-legal dimension.
5. Psychosocial, educational and communication specifics of mental disability.
6. Starting points, principles and selected strategies for supporting people with mental disabilities, quality of life, quality of support.
7. Current issues related to the education of pupils with mental disabilities.
8. Selected personalities and their contribution.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)

Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace o právech se zdravotním postižením OSN v kontextu života osob mentálním postižením dle zadání.

Získané znalosti budou ověřeny písemnou examinací formou on-line testu. Zkouška proběhne v určené učebně fakulty na vlastním zařízení studenta s funkčním internetovým připojením. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK