PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - člověk s TP a ZP - OPBP3S105A
Anglický název: Special education of disabled and physically handicapped individuals II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 87 / 87 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBP3S206A, OPBP3Q613B, OPBP3S612B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2022)
Předmět se zabývá základní problematikou života osob s tělesným postižením a osob se zrakovým postižením, problematikou (bez)bariérovostiprostředí a příslušnou legislativou. Cílem předmětu je poznání problematiky života osob s tělesným a se zrakovým postižením, orientace v problematice (bez)bariérovostia přístupnosti veřejného prostředí pro obě tyto skupiny znevýhodněných osob. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu a zrakové orientace budou mít studenti příležitost reflektovat zjevné i latentní překážky v jejich osobním i společenském životě. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Sebepojetí a psychosociální obraz osob s tělesným a zrakovým postižením. 2. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti a zrakového postižení. 3. Sociální hodnocení osob s tělesným postižením a s postižením zraku, společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu a orientace. 4. Znevýhodnění jako otázka práv osob s tělesným postižením a s postižením zraku. 5 .Legislativní zakotvení práv osob s postižením, socializace osob s postižením. 6. Životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s postižením. 7. Systém péče a podpory osob s tělesným a zrakovým postižením ve vzdělávání. 8. Etické aspekty práce s oběma cílovými skupinami.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (05.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (29.09.2022)

BENEŠ, P. Zraková postižení. Praha: Grada, 2009, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6.

BENEŠ, P.; VRUBEL, M.  Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.

CORN, A. L.;ERIN,J.N.Foundations of low vision: clinical and functional perspectives. 2nd ed. New York: AFB Press, c2010. ISBN 089128883X.

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.) Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.,ISBN 978-80-904464-1-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě , 2019. Dostupné z https://www.slu.cz/file/cul/562a8925-f5fc-4ebb-afe4-4f5294dafcd4 

Publikace je pro zkoušku závazná s výjimkou kapitol : 2.5 ( str.63-71) , 3.2 -3.6 ( str.85 -163) , 4.3 -4. 4. ( str.173-193), jejichž obsah bude předmětem navazujících kurzů.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

odkazy:

www.tyfloservis.cz

www.eda.cz

www.ranapece.cz

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.11.2021)

Osnova - část zrakové postižení

Klasifikace osob se zrakovým postižením

Zásady kontaktu a průvodcovství osob se zrakovým postižením

Zrakové funkce

Specifika osobnosti se zrakovým postižením

Speciálně pedagogické poradenství jedinců se zrakovým postižením

Zraková stimulace

Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2022)

Zkouška bude udělena na základě splnění  zadaných úkolů, aktivní účasti na semináři a zvládnutí závěrečného písemného testu ( možnost 1 opravy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK