PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy expresivní terapie - OPBP3Q613B
Anglický název: Introduction to Expressive Therapy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 34 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3S105A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2020)
Studenti se teoreticky i prostřednictvím praktických aktivit obeznámí s expresivními terapiemi se zaměřením na školní prostředí. Důraz bude kladen na vývojový koncept těchto terapií a jejich aplikaci ve výchovně - vzdělávacím procesu. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Vymezení jednotlivých expresivních terapií - arteterapie, ergoterapie, dramaterapie, biblioterapie, pohybová terapie, terapie hrou, muzikoterapie. 2. Principy tvorby cílů preventivního terapeutického programu. 3. Struktura terapeutického programu a setkání. 4. Možnosti využití expresívních terapií ve výchovně-vzdělávacím procese (např. Prevence šikany, podpora inkluzivního procesu, řešení třídních problémů, zlepšení klimatu třídy, rozvoj spolupráce a jiné) 5. Metody, postupy a techniky vybraných expresivních terapií.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (13.02.2023)

BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Grada: Praha 2017. ISBN 978-80-247-4238-0

DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál: praha2008. ISBN: 978-80-7367-415-1

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika, nejden pro sociální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta: Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8

STEHLIKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Barrister a Principal Masarykova univerzita: Brno 2016. ISBN 978-80-210-8354-7

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Portál: Praha 2011, ISBN 978-80-7367-928-6

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Možnosti a hranice uplatnenia expresívnych terapií v špeciálnopedagogickej starostlivosti v ČR. In KOVÁČOVÁ, Barbora (Ed.). VÝCHOVA verzus TERAPIA možnosti, hranice a riziká. Zborník z medzinárodnej vedeckej liečebnopedagogickej konferencie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011, s. 77 – 83. ISBN 978-80-223-3006-0.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (29.01.2024)
  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení dramaterapie a biblioterapie.
  3. Využití expresivních terapií.
  4. Formy expesivních terapií.
  5. Diagnostika.
  6. Struktura terapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů terapeutického programu, organizační náležitosti.
  7. Proces práce s příběhem.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (29.01.2024)
  • Aktívni zapojení na hodinách - povolená absence 1 blok
  • Seminární práce:
    • návrh modelového terapeutického sezení (pokyny v príloze), pouze z jedné vybrané terapie
    • Termín odevzdání: 31.5.2024 - odevzdání emailem
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK