|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (11.09.2023)
Základní texty budu studentům k dispozici přímo v Moodlu. Iverson J, Goldin-Meadow S. (2005). Gesture paves the way for language development. Psychological Science, 16, 367–371. Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press. Kita, S., & Özyürek, A. (2007). How does spoken language shape iconic gestures? In S. D. Duncan, J. Cassell, & E. T. Levy (Eds.), Gesture and the dynamic dimension of language: Essays in honor of David McNeill (pp. 67–74). John Benjamins Publishing Company. McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gesture reveal about thought. Chicago and London: The University of Chicago Press. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)
· Gestikulace nejen jako komunikace „ne-verbální“ ale i „ko-verbální“: seznámení s programem, literaturou a požadavky; gesta na další neverbální projevy; „sociální“ a „sémantický“ přístup ke gestikulaci; základní klasifikace gest; „koverbální“ gesta
· Sémantika gestikulace, řeči a myšlení: základní pojmy sémantiky; multimodalita v myšlení i vyjadřování; sémantické vlastnosti gest, jazyka a psychiky; sémantické typologie gest, jazykových výrazů a mentálních reprezentací
· Procesuální dynamika gestikulace, řeči a myšlení: rozlišení statického a dynamického pohledu; základní teoretické koncepce vztahu myšlení-řeč-gestikulace; organizace a průběh gestikulačně-řečového aktu
· Gestikulace a řečový vývoj: fylogeneze; ontogeneze; kognitivní vývoj; osvojování prvního (mateřského) a druhého (cizího) jazyka; kultivace gest?; spektrum gest u dětí; specifika dětské gestikulace
· Gesta, řeč a mysl pod tíhou relativity: význam studia gest ve výzkumu jazykové relativity; základy kognitivní lingvistiky; vliv specifického jazyka na způsob myšlení a gestikulace?
· Studium gest: nástin historického vývoje zájmu o gesta (průkopníci a předchůdci); současný výzkum gest ve světě vědy (vědní obory, hlavní reprezentanti, literatura, konference, metodologie multimodální analýzy, možnosti aplikace a vývojové tendence) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)
Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku. Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice" a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (11.09.2023)
Vzhledem k charakteru kurzu je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast. Studenti ve skupinkách vypracují krátkou analýzu multimodálního materiálu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (23.10.2023)
Materiály k výuce budou dostupně přibývat v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15715 |