PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologický výzkum v multimediálním vzdělávání I - OPBP3Q601B
Anglický název: Psychological Research in Multimedia Education I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNP3Q404C
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole). Kurz obsahuje následující témata: Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan); Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy; Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy; Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana. Struktura kurzu pokrývá následující témata: 1) Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace, 2) Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce, 3) Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan), 4) Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark), 5) Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data), 6) Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy, 7) Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy. Seminární část předmětu zahrnuje následující obsah: 1) rozbor videozáznamu experimentu, 2) interpretace výsledků experimentů a meta-analýz, 3) rozbor chyb publikovaných experimentálních studií, 4) modelová hodina v kontextu formálního vzdělávacího systému, 5) účast na experimentu coby participant, 6) návrh experimentu a sestavení časového plánu a rozpočtu, 7) sepsání žádosti etické komisi.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)

MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2009.

WOUTERS, Pieter, VAN NIMWEGEN, Christof, VAN OOSTENDORP, Herre, VAN DER SPEK a Erik D. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology. 2013, 105.2: 249-265.

CLARK, Richard E. Learning from media: arguments, analysis, and evidence. 2nd ed. Charlotte, North Carolina: Information Age Pub, 2012.

CUBAN, Larry. Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press, 1986.

DECI, Edward L. a M. RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press: 1985.

MAYER, Richard E. Computer games for learning: An evidence-based approach. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2014.

MAYER, Richard E., ed. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2014.

PLASS, Jan L.; KAPLAN, Ulas. Emotional Design in Digital Media for Learning. Emotions, Technology, Design, and Learning. 2016: 131-161

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (02.09.2022)

Kurz bude probíhat formou "flipped classroom". Jeden týden si doma poslechnete komentované videoslajdy a připravíte se na diskusní hodinu, která proběhne následující týden. Termíny budou společně domluveny 27. 9. -- 1. 10. přes when2meet. Detaily: https://ksvi.mff.cuni.cz/amulab/index.php/multimedia-learning-course/.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (02.09.2022)

Student napíše jednoduchou grantovou žádost (na A4) týkající se empirického výzkumu v oblasti multimediálního vzdělávání. V rámci toho student vyrobí vlastní intervenci, tj. jednoduchý výukový materiál (například dvě různé verze stránky z učebnice s doprovodnou ilustrací), navrhne design experimentu (např. komparace s mezi-subjektovým designem) a sestaví rozpočet projektu. Za celkovou kvalitu žádosti, včetně rozpočtu a designu experimentu a jejich smysluplnosti, bude student ohodnocen (40%).

Student provede několik review grantových žádostí svých kolegů. Za úroveň provedených review bude student ohodnocen (20%).

Student bude dále hodnocen za aktivitu na online sezeních (40%).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK