PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do kvalitativního výzkumu - OPBP3Q204A
Anglický název: Introduction to Qualitative Research
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 90 / 90 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3Q104A
Je prerekvizitou pro: OPBP3Q607B, OPBP3Q304A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (11.01.2022)
Předmět se zaměřuje na osvojení teoretických základů kvalitativní metodologie. V přednáškové části bude studentům představena: historie vývoje kvalitativního přístupu a jeho školy, ideové zakotvení kvalitativního paradigmatu, typy výzkumných plánů, metody výběru souboru, sběru a zpracování kvalitativních dat, aktuální trendy v oblasti. Seminární část předkládá cvičení a konkrétní ukázky metod. Cílem kurzu je navázat na pojmovou základnu předmětu Vědecký výzkum v psychologii s ambicí u studentů hlouběji rozvinout pochopení teoretických fundamentů a různorodosti kvalitativního přístupu, zejména pěti vybraných: narativního výzkumu, fenomenologie, zakotvené teorie, etnografie a případové studie. Předmět poskytuje teoretický úvod a základní zkušenosti, na které navazují praktičtěji orientované kurzy Psychologický výzkum I a II. Témata: 1. Historie, tradice a paradigmata kvalitativního výzkumu; 2. Školy a přístupy 3. Základní zásady a prvky kvalitativního výzkumu; 4. Design výzkumného plánu; 5. Metody sběru dat, 6. Metody zpracování dat, 7. Interpretace dat, 8. Kritéria kvality, 9. Postupy prezentace výsledků
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (11.01.2022)

Cíle kurzu:

  • Získat obeznámenost s pěti kvalitativními přístupy: narativní výzkum, fenomenologie, etnografie, zakotvená teorie a případová studie (dokázat pojmenovat základní prvky; mít znalost ideových a hodnotových východisek; být schopen nastínit odlišnosti v průběhu výzkumu dle zvoleného kvalitativního přístupu; dovést zhodnotit vhodnost daného přístupu ve vztahu ke zkoumané otázce)
  • Vést studenty k uplatnění základů různých výzkumných přístupů při tvorbě a realizaci výzkumného projektu
  • Poskytnout zkušenost s výzkumnými metodami a cvičeními prostřednictvím seminářů (zaměření hlavně na postupy zpracování a interpretace dat)
  • Seznámit studenty s aktuálnějšími trendy na poli kvalitativních metod sběru a zpracování dat
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (19.02.2024)

Hodinová zátěž studenta

Příprava na zkoušku a zkouška: 55 hodin

Plnění průběžný úkolů za semestr: 30 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (12.01.2022)

Doporučené domácí učebnice pro studenty

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019.

 

Zahraniční publikace (z nichž je sestaven kurz)

Primární

CRESWELL, John W. a POTH, Cheryl N. Qualitative inquiry and research design. London: Sage, 2018.

CHARMAZ. Kathy. Constructing Grounded Theory. London: Sage, 2014.

SALDANA, Johnny. The Coding Manual for Qualitative Researcher. London: Sage, 2016.

Sekundární

STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.

DENZIM, Norman K. a LINCOLN, Yvonna S. The SAGE Handbook of Qualitative Research (third edition). Thousand Oaks: Sage, 2005.

DENZIN, Norman K. a LINCOLN, Yvonna S. The SAGE Handbook of Qualitative Research (fifth edition). Thousand Oaks: Sage, 2018.

LEAVY, Patricia (Ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. New York: Oxford University Press, 2017.

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (11.01.2022)

1.       Úvodní informace, vymezení tématu a cílů kurzu (1/4-1/2 přednášky)

Cíl: Předat základní informace o kurzu. Vymezit kvalitativní výzkum

2.       Historie a principy (1 přednáška) 

Cíl: Pochopit vývoj, fundamenty a hlavní otázky sporu v rámci kvalitativního paradigmatu.

3.       Výzkumná paradigmata a výzkumné přístupy (1 přednáška)

Cíl: Studenti získají přehled v oblasti různých modelů uvažování o kvalitativním paradigmatu. V návaznosti budou seznámeni s pěti základními přístupy ke kvalitativnímu výzkumu, které jsou hlavní osnovou kurzu.

4.       Výzkumný problém, otázka, cíl a výběr vzorku (1 přednáška)  

Cíl: Detailněji odlišovat různá základní východiska výzkumu. Téma výběr vzorku navádí k uvažování o ovlivnění výzkumných výsledků na základě různých procedur specifikace aktérů výzkumu.

5.       Kvalitativní metody sběru dat (2 přednášky) 

Cíl: Seznámit studenty s tradičními metodami sběru dat, ale také s inovacemi. Získat základní návod a drobnou zkušenost, jak tyto metody provést.

6.       Kvalitativní metody zpracování dat (2-3 přednášky)  

Cíl: Představit různorodost a bohatost postupů kvalitativní analýzy. Poskytnou studentům základní instrukce a nácvik, jak tyto metody provést.

7.       Metody interpretace dat (2 přednášky)

Cíl: Vyjasnit výzkumnou fázi interpretace dat se zaměřením na odlišnou podobu výsledků jednotlivých kvalitativních přístupů. Podnítit u studentů odvahu pokoušet se o koherentní interpretaci, ale také poukázat na rizika slabého (daty nekotveného, nedisciplinovaného) výkladu. Nacvičit postupy interpretace dat.

8.       Zpracování výzkumné zprávy (1 přednáška) 

Cíl: Obeznámit studenty s různými formami a standardy podání kvalitativních studií. Iniciovat rozvoj uvažování o hodnotě výzkumných zjištění dle jednotlivých přístupů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (24.01.2024)

Student použije jím vybranou kvalitativní metodu (rozhovor, skupinový rozhovor, pozorování, analýzu textu, fotografie, videozáznamu...) ke sběru dat. Následně převede zaznamenanou interakci do podoby doslovného textového přepisu či detailních terénních poznámek, které analyzuje a interpretuje. Očekávaným těžištěm úkolu není nácvik sepisování výzkumné zprávy, ale předvedení procesu vyvození kategorií a kódů, postup jejich zobrazení a uvedení do relací, selekce a poznámkování dat včetně zachycení různých možností výkladu dat.

Následná ústní zkouška (požadavek ke splnění předmětu) se bude zakládat na:

1) Zodpovězení otázky z kvalitativní metodologie.

2) Prezentaci interpretace vlastního textu (viz výše).

Změna podmínek plnění předmětu pro LS 2024

1) Předmět bude vlivem navýšené kapacity prvního ročníku oboru Psychologie s rozšířením o SPPG zakončen písemným testem z teorie kvalitativní metodologie, který nahradí výše zmíný bod 1).

2) Student zároveň odevzdá elektronickou formou přes platformu Moodle cvičení z kvalitativní analýzy dat popsané výše. 

Výsledná známka z kurzu bude kombinací známek z testu a odevzdaného cvičení. V případě výsledku nedostatečně v jakékoliv z těchto částí, bude vyžadována oprava. 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (19.02.2024)
Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13016 (heslo předáno během prvního setkání)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK