PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH I. - OPBP1S153A
Anglický název: Special education of persons with behavioral disorders I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1S148A
Záměnnost : OBPS18017, OBPS18909
Je prerekvizitou pro: OPBP1S154B, OPBP1S155B, OPBP1S159B, OPBP1S157B, OPBP1S158B, OPBP1S156B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)
Posluchači získají ucelený přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních tématech etopedie jako speciálně pedagogické disciplíny. Cílem bude vymezení základních pojmů vztahujících se k oblasti poruch chování, a to z hlediska speciálně pedagogického (multifaktoriální pojetí a přístup k poruchám chování). Pozornost v rámci jednotlivých setkání bude zaměřena i na současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR a na zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR(diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy). Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V neposlední řadě budou tématy jednotlivé výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na návykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.02.2022)

Literatura:  

  1. Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.
  4. Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.
  5. Kalina, K. a kol. Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.
  6. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
  7. Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.
  8. Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.
  9. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.
  10. Slomek, Z. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
  11. Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
  12. Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  13. Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.
  14. Nešpor, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000.
  15. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
  16. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
  17. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  18. Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (09.02.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)

Sylabus:

  1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
  2. Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
  3. Členění poruch chování a jejich klasifikace.
  4. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
  5. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
  6. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  7. Náhradní rodinná péče.
  8. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
  9. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
  10. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
  11. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
  12. Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
  13. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
  14. Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
  15. Význam svépomocných organizací.
  16. Substituční programy.
  17. Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK