PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe s reflexí - OPBO4O042A
Anglický název: Practice Teaching
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 12 (79)
letní:neurčen / neurčen (79)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.04.2021)
V předmětu Oborová praxe studenti bakalářského studia Základů společenských věd reflektují své zkušenosti ve vzdělávacích institucích v úzké vazbě na poznatky společenských a humanitních věd a oborové didaktiky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Cílem předmětu je rozšířit studentům odborný obzor nabytím zkušenosti s různými oblastmi vzdělávání a péče o děti a mládež. Důraz je kladen na pestrost a výchovný a vzdělávací význam volených míst orientační praxe. Po absolvování předmětu by se měl získat základní povědomí o navštívených institucích a o jejich praxi a případně být motivovaný ke spolupráci s dalšími vzdělávacími institucemi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (06.02.2023)

Povinná literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

PÍŠOVÁ, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

 

Doporučená studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné školePraha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D. (31.10.2023)

Základní informace a opora kurzu se nachází v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7516 

Před nástupem na praxi je student povinnen absolvovat proškolení. Jedná se zvládnuté pravidel fungování ve vzdělávacích institucích a složení testu v Moodle. 

https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/proskoleni-pred-praxemi-kurz-v-moodle/proskoleni-pred-praxemi/

Po splnění podmínek získáte certifikát o proškolení, který předložíte v semináři z oborové praxe. 

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (31.01.2024)

Kurz je vystavěn jako kombinace seminárních setkání, uskutečňování praxe a samostatné práce. První dvě setkání jsou koncipována jako představení základní struktury praxe, jejích cílů a nástrojů. Následně prezenční setkávání nebudou a v tomto mezičase dojde k realizaci praxe dle zadaných podmínek. Poslední dvě setkání budou sloužit ke společné reflexi a zhodnocení zkušeností nabytých během praxí. V celém průběhu kurzu bude možné individuálně konzultovat věci s ním spojené.

1. - 2. hodina: prezenční seminární setkání

3. - 4. hodina: realizace praxe

5. - 6. hodina: prezenční závěrečné semináře

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (06.02.2023)
  1. Účast na seminárních setkáních (maximálně 1 povolená absence).

  2. Realizace praxe dle nastavených pravidel a předložení záznamu o ní.

  3. Písemné odevzdání analýzy výukové situace a její prezentace na závěrečném setkání.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D. (16.10.2023)

Nepřímá výuka tohoto předmětu může být podpořena vzdělávacím prostředí moodlu - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7516.

 

Celková časová zátěž studenta

50

Přidělené kredity

2

Zakončení

Kol

   

Přímá výuka

 

Cvičení:

0

Praxe:

12

   

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe

30 - 40 minut

Samostudium literatury (za semestr)

4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr)

8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

10 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

0 hodin

Příprava na zápočet

8 hodin

   
 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK