PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace vybraných minorit - OPBO3S603A
Anglický název: Education of Minorities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vybraných minorit a s možnými dopady sociálního znevýhodnění na vzdělávání žáků. Základním východiskem je široký kontext sociálního znevýhodnění zahrnující kulturní, etnické, jazykové i socioekonomické odlišnosti, které mohou vytvářet bariéry ve vzdělávání dětí a žáků. Zvláštní pozornost je věnována specifické situaci osob ze sociálně vyloučených lokalit a postavení cizinců v ČR. Dále se předmět soustředí na podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a na možnou podporu těchto žáků ve spolupráci školských institucí a sociálních služeb.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Příprava na zápočet: 10 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura:

NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/

RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ, P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy

Doporučená literatura:

BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6.

KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf

NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim

NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5.

NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Obsahové vymezení:

1.      Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání

2.      Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků

3.      Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému

4.      Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání 

5.      Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání

6.      Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání

7.      Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání

8.      Role asistentů pedagoga a dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

9.     Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zápočtový test, správnost odpovědí min. 70 %. Možnost dvou opravných pokusů. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK